"de Neuzen" in beeld

Alles over Jan de Rooy en het DAF Trucks team in de rally van 1982
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 06-01-2013 21:24

[quote="Straetmans"][quote="Tom"]dit jaar idd ni.
t zou me eigenlijk wel verbazen als die dingen geen airco zouden hebben[/quote]

In 1982 hadden beide 'Neuzen' airco op het dak. Op de 381 is ie NIET gebruikt. Niet om reden van vermogen, maar omdat we om de haverklap de spiegels moesten intrekken en omdat we graag met de ramen open reden. Kortom je went aan de warmte, en als je je plots bij een lekke band of ander malheur (vastrijden) vanuit een koele cabine de warmte in zou moeten, om flink aan te pakken, dan slaat je lijf gemakkelijker 'op hol'. En stof komt met of zonder airco toch wel binnen ook met de ramen dicht. Slapen deed je ook niet in een airco ruimte, maar in de laadbak en anderen in een tentje.

De belangrijkste elementen om in een truck de rally uit te rijden, zijn voldoende water in een koelkast, en goede schokdempers. Zonder dat laatste hou je het geen 3 etappes vol.[/quote]

Hallo en Welkom op het forum.
Fijn om te zien dat er een oud-teamgenoot zich aangemeld heeft en op deze manier zijn belevenis wil delen!

Nu ik zo je verhaal over de airco lees kan ik het goed begrijpen waarom die airco niet gebruikt werd. Enkele jaren geleden was ik in Egypte op verlof en daar heb ik in een bus met airco gezeten, telkens als k eruit ging kreeg ik een klein klopje van n hamer... Echt ni gezond een groot warmte verschil.
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Straetmans
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-01-2013 00:38

Bericht door Straetmans » 09-01-2013 01:17

[quote="pekingeend"][quote="Straetmans"][quote="Tom"]dit jaar idd ni.
t zou me eigenlijk wel verbazen als die dingen geen airco zouden hebben[/quote]

In 1982 hadden beide 'Neuzen' airco op het dak. Op de 381 is ie NIET gebruikt. Niet om reden van vermogen, maar omdat we om de haverklap de spiegels moesten intrekken en omdat we graag met de ramen open reden. Kortom je went aan de warmte, en als je je plots bij een lekke band of ander malheur (vastrijden) vanuit een koele cabine de warmte in zou moeten, om flink aan te pakken, dan slaat je lijf gemakkelijker 'op hol'. En stof komt met of zonder airco toch wel binnen ook met de ramen dicht. Slapen deed je ook niet in een airco ruimte, maar in de laadbak en anderen in een tentje.

De belangrijkste elementen om in een truck de rally uit te rijden, zijn voldoende water in een koelkast, en goede schokdempers. Zonder dat laatste hou je het geen 3 etappes vol.[/quote]

Enig idee waar de neus is gebleven met "dutch dealer team" reclame? de "DAF Trucks" uitvoering zien we nog wel eens[/quote]

Goedemorgen. Ik heb de laatste 20 jaren voor IVECO gewerkt en ben de 2e Neus uit het oog verloren. Inderdaad heeft ie lang geleden nog bij het Autotron op een 'bultje' gestald gestaan.
Met andere woorden ik ben Jan de Rooy dus in zekere zin voorgegaan, maar vroeger zei ie als ik over IVECO begon : "Ik mot diejen bras nie hebben !" Totdat hij een paar Stralissen nodig had om tractoren van FIAT te transporteren. Die vielen niet tegen, en zo kwam ie op 't idee om de zware 13 ltr motor een keer te testen. Daar rijdt nu het hele de Rooy-team de Dakar mee.
Voor het goede begrip, ik heb zowel de 1e als de 2e Deelname van DAF gecoordineerd. Daarbij ben ik de 1e keer het team 'nagevlogen' vanuit Parijs naar Niamey (Niger) om ze in Gao(Mali) op de rustdag te treffen.
Dat mislukte , omdat ze onderweg er naar toe het ongeval van chauffeur Henk Thijssen hadden die met een lasapparaat van de achterklep 'flikkerde' en zijn arm brak. Twee dagen later kregen we contact in Niamey toen ze daar binnenreden. Thijssen hebben we op de vlieger gezet, en ik ben als 3e man ingestapt, en ben als navigator gaan acteren. Hebben toen buiten mededinging de rally uitgereden.
Het 2e jaar hebben we besloten om met 2 identieke voertuigen te rijden, en daarvan stond vanaf het begin vast dat dat de Neus moest worden, als het meest 'Afrikaanse' produkt van DAF. Daarbij werden Thijssen en ikzelf als navigator aangewezen, en Jan de Rooy en Theo Duisters als de 'drivers'. Dus met 2 man in de cabine en niet met 3 zoals gebruikelijk.
Puur uit ruimtegebrek. De derde zit werd koelkast. Alhoewel we 'gesponsord' geveerde rallystoelen hadden geplaatst, hebben Jan en ik die voor de start al vastgelast. Dan bewogen we tenminste in de beweging van de auto mee, en niet tegendraads.
Een ander besluit voor de rally was het verkennen van de route in de 1e week van de Algerije. Dat heb ik met Thijssen samen met een locale 'gids' van de Nacap van 5 dec tot 15 dec gereden. Zo'n 3000 km.
Met een geleende 4x4 met Yerrycans en een Tentje van de Kampeerhal en 'och arm' met één reservewiel. Het langste stuk wat we gereden hebben als etappe was 800 km piste, met een gemiddelde van 30 kmh waarop we één legertruck tegenkwamen, en verder niemand. Kortom deze route hadden we helemaal op kompaskoers en Michelin kaart vastgelegd, en hielp ons de eerste week door toen we meer in het stof zaten dan zicht hadden, maar in elk geval de goede koers konden volgen.

wordt vervolgd - Truste
dakargek
Berichten: 64
Lid geworden op: 25-11-2011 20:57

Bericht door dakargek » 09-01-2013 12:22

De neus stond een paar jaar geleden nog op valkenswaard met het afscheid van jan de rooy
en vorig jaar bij de rooy in maart met de dakar opendag

leuk dat er ook een oud dakar deelnemer hier op de forum zit

groeten
jan
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 09-01-2013 16:17

Super mooi om zo de ervaring te lezen!
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Rosetta12
Berichten: 2
Lid geworden op: 03-06-2014 16:10

Bericht door Rosetta12 » 09-06-2014 12:19

IK kan niet posten? :?:
Rosetta12
Berichten: 2
Lid geworden op: 03-06-2014 16:10

Bericht door Rosetta12 » 11-06-2014 01:13

Ik zie dat mijn foto's en post weg is? :roll:
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 11-06-2014 01:44

Ik zoek het even voor je uit.
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Plaats reactie