Pagina 1 van 1

2015 : Mammoet Rallysport : v.d. Brink - de Baar - Renault

Geplaatst: 29-12-2012 12:02
door marcovane
Mammoet Rallysport stevig in de startblokken voor Dakar 2013

Het Harskampse rallysportteam Mammoet Rallysport staat stevig in de startblokken voor de Dakarrally van 2013. Zaterdag 5 januari gaat de 35e editie van de zwaarste rally ter wereld van start. Het Gelderse dakarteam verscheepte vier voertuigen naar Lima in Peru om deel te nemen aan het truckersklassement.

Wie aan rallysport denkt, denkt meestal niet aan vrachtauto’s. Toch stappen er in 2013 maar liefst 75 equipes in speciaal ontwikkelde racetrucks die zich tienduizend kilometer land op hoge snelheden door zandduinen en rivierbeddingen ploegen. De monsterlijke machines wegen al snel tien ton, maar dankzij 950 paardenkrachten weet men toch 150 kilometer per uur te behalen. De laatste jaren gaat het duel voor de winst steevast tussen het Russische Kamaz-team en de vele Nederlandse teams. Mede door het grote aantal deelnemers is de populariteit van de Dakar in Nederland groeiende: In november kwamen er 27.500 bezoekers af op de Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard.
Advertentie

Mammoet Rallysport verschijnt in deze dakar-editie met twee racetrucks aan de start: een truck die voor de hoogst haalbare positie gaat, én een truck die als snelle assistentie volgt met onderdelen, om bij pech snel te kunnen helpen. Coureur Martin van den Brink uit Harskamp is er klaar voor: “De afgelopen weken heb ik me ook fysiek kunnen voorbereiden op de Dakar. Vier keer per week sporten doet goed; je hebt dat echt nodig om het vol te kunnen houden.” Zijn training? “Ik heb veel krachttraining gedaan, en ben minder afgevallen dan vorig jaar; het is in zichzelf al een uitputtingsslag,” legt de teamleider uit. Wie ooit in een Dakartruck op volle snelheid heeft gezeten, weet dat een houten achtbaan er niets bij is; vooral nek, rug en schouders krijgen het de komende weken zwaar te verduren. Ook snelle assistent Martien Hol laat weten klaar te zijn voor het avontuur. Ook hij heeft de afgelopen weken een extra tandje bijgezet op zijn sportfiets, om helemaal fit aan de start te kunnen verschijnen.

Naast de racetrucks zullen ook een pers-auto en een grote assistentietruck het team volgen: vele honderden onderdelen, van koppelingsplaten tot boutjes liggen in over tientallen kisten opgeslagen. Een sponsor schreef speciale software om alle onderdelen per kist te kunnen traceren, wat opzoeken aanzienlijk moet versnellen. Wat dit jaar ook sneller zou moeten gaan, zijn de racetrucks zélf. Direct na de Russische Silk Way Rally zijn beide trucks tot op de chassisbalken gestript en met nieuwe onderdelen weer in elkaar gezet. Een groot verschil met vorig jaar is de luchtvering onder de racetruck, de combinatie van banden en velgen en de verlegde uitlaat. “Al met al reden om te vertrouwen in een stabielere rally”, legt monteur Arjan Veenvliet uit.

De teamleden laten weten klaar te zijn voor de start. Op nieuwjaarsdag vertrekt het konvooi al vroeg vanuit het Gelderse Harskamp naar Schiphol. Na een lange vlucht richting Lima, haalt men daar direct de trucks op uit de haven. Tijd om uit te rusten is er niet: de dagen daarop volgen technische keuringen. Zaterdag is het dan zover: alle maanden en slapeloze nachten van voorbereiding worden ingezet in het grootste avontuur dat een trucker kan beleven: Dakar 2013.

Geplaatst: 19-04-2013 09:19
door marcovane
Mammoet Rallysport hard op weg naar Dakar 2014
Dakarteam Mammoet Rallysport heeft nieuwe plannen voor de monsterrally van 2014: Le Dakar. Het team gaat opnieuw jagen op een klassering in de top tien en krijgt daarbij hulp van Pascal de Baar. De ervaren Dakar-rijder voegt zich bij de Harskampers om coureur Martin van den Brink te ondersteunen in zijn avonturen in het Zuid-Amerika.


Het Harskampse team Mammoet Rallysport heeft de zwaarste rally ter wereld nog maar net achter de kiezen, maar achter de schermen staat alles al in het teken van Dakar 2014, die het team door Argentinië, Bolivia en Chili zal sturen. Naast een uitbreiding in materiaal wordt ook extra mankracht ingezet. De grootste wijziging in het team is de komst van de Baar als snelle assistent. Teamcaptain Martin: “Ik ken Pascal al jaren. De laatste twee jaar reed hij als snelle assistent voor het MAN-team. Ik denk dat Pascal zeker in de top 15 kan eindigen. De Baar is ook een echte wedstrijdrijder. Ik denk dat het een goede aanvulling is in ons team.” Na de laatste Dakar-editie gaf Martien Hol te kennen een stapje terug te willen doen. Van den Brink heeft hier alle begrip voor: “Hij heeft nu twee jaar als snelle wegenwacht gereden. Dat vraagt ook wat van je werk en je privéleven, ik snap dat wel…” Pascal zal van start gaan in de Ginaf van Italtrans die door Mammoet Rallysport overgenomen is van Ginaf: het vertrouwde merk waar het Harskampse team sinds 2008 in strijdt. Hoe de definitieve teamsamenstelling in 2014 zal zijn is nog onbekend, al geeft Martin wel aan dat de kans groot is dat Arjan Veenvliet zal navigeren.

Naast de wisseling in de teamformatie, wordt de omvang van het team opnieuw vergroot: “Het team van JB Trading uit Ede sluit zich bij ons aan in de ontwikkeling van de trucks. Via Ginaf Rallysport hebben zij een Ginaf gekocht, zij zullen hierin ook participeren in de Dakar Rally van 2014” Ook de techniek wordt opnieuw onder handen genomen: “We bouwen een compleet nieuwe truck op basis van het huidige concept, waarin we in details wel veel veranderen. Zo wordt de nieuwe truck 10 centimeter lager, en wordt het bandenaflaat-systeem veranderd.” De truck van Pascal de Baar zal dezelfde specificaties krijgen, die zijn afgestemd op basis van de nieuwe eisen in de Dakar-rally: “Zuid-Amerika is vooral erg snel, waarbij het in Afrika vooral om de duinen ging. Komend jaar zitten er veel snelle proeven in, dat vraagt om verandering van zowel tactiek als techniek”.

In de tweede helft van dit jaar wordt de gloednieuwe truck uitvoerig getest tijdens de Russische Silk Way Rally. Van 6 tot 18 juli rijden Martin en Pascal om de beurt, primair om de nieuwe truck te leren kennen: “We gaan dan vooral om te testen, maar een mooie klassering is natuurlijk ook mooi!” De Silk Way Rally zal de verdere ontwikkeling van de trucks richting geven in de laatste maanden voor de verscheping in Le Havre.

De zesendertigste editie van de loodzware rally zal de zesde poging van het team zijn om binnen de top tien te eindigen. Voor Van den Brink is deze jacht nog geen obsessie geworden: “Nee, zeker niet, maar na vijf jaar wil ik wel eens bij de beste tien eindigen. Wie niet wil winnen, moet niet meedoen, niet op dit niveau.” Het team kan in 2014 ook voor de zesde maal rekenen op de steun van hoofdsponsor Mammoet. De coureur zegt daarover: “Ik voel overigens geen enkele druk van Mammoet. De veiligheid is ook voor hen het belangrijkste. Ze willen liever veilig tiende worden dan met veel risico's proberen vijfde te worden.” De Harskamper heeft inmiddels zijn zakelijke activiteiten teruggeschroefd, door een deel van zijn bedrijf af te stoten. Dit geeft Martin zowel de kansen als de vrijheid om zich te richten op de rallysport alsook zijn kinderen. De combinatie van het eigen ondernemerschap, rallysport en privé bleek na al die aren niet houdbaar. Dankzij Mammoet is daarin nu focus aangebracht: “De droom van iedere sporter!” In mei voegt Martin zich bij de mannen van JB Trading en Pascar de Baar in de Central Europe Rally op een quad. “Puur voor de lol, maar dat kan nu. Daarnaast is het een goede teambuilding natuurlijk.”

De samenwerking tussen het Harskampse team en Mammoet blijft volgens Martin nog wel even bestaan: “Er is veel vertrouwen, en we vormen een goed team. Men is blij met de ontwikkelingen in ons team en we weten goed van elkaar wat we willen. Wat mij betreft kunnen we nog een paar jaar zo door!” sluit Van den Brink af.

Geplaatst: 13-09-2014 19:26
door Geert
op rallymaniacs foto en film van de renault van van de brink;ziet er goed en snel uit ben er erg benieuwt naar ,komt het toch nog goed met van de brink ik gun hem wel een goede klassering het is een leuk persoon met een goede instelling
[url=http://postimg.org/image/h1avxcdb3/][img]http://s11.postimg.org/h1avxcdb3/PIC5_P ... _09_14.jpg[/img][/url]

Geplaatst: 09-11-2014 22:36
door Tom
Ik moet zeggen, k stond versteld van de Renault van Van den Brink. Erg mooie truck is het geworden.

Geplaatst: 21-11-2014 22:40
door marcovane
ja het is zeker een mooie truck geworden

Geplaatst: 06-01-2015 23:19
door Tom
MARTIN VAN DEN BRINK VIJFDE IN OPENINGSDANS

De rijders van Mammoet Rallysport zijn beresterk uit de startblokken geschoten. In de eerste etappe van de Dakar Rally eindigde Martin van den Brink als vijfde. ,,Er had meer in gezeten,'' was het verrassende commentaar van de Harskamper.

Naast de ijzersterke ouverture van Van den Brink kan ook teamgenoot Pascal de Baar tevreden zijn over het eerste serieuze optreden in de Dakar Rally 2015. De snelle assistent stuurde de Renault-truck naar een 17e klassering.

De eerste etappe telde 175 wedstrijdkilometers. Martin van den Brink voorspelde al dat het in deze rit 'om minuten en misschien wel seconden' zou gaan. Die voorspelling werd zondagavond waarheid. In de dans om de seconden speelden Martin van den Brink, navigator Peter Willemsen en monteur Richard Mouw een absolute hoofdrol.



,,Ik ben niet tevreden''

Hoewel de vijfde plaats een legitieme reden leek voor een vreugdedansje in het team van Mammoet Rallysport dacht Van den Brink daar iets anders over. ,,Ik ben niet tevreden,'' zo vertelde hij direct na de finish van de klassementsproef. ,,Er had veel meer in gezeten. Bij de start sloeg de truck af omdat hij niet in de automaat stand wilde. Daar verloren we al tien seconden.''
Het grootste probleem vormde een kapot stuurhuis. ,,We hebben 150 kilometer gereden zonder stuurbekrachtiging. Ik heb wel spierballen kunnen kweken in deze etappe. Maar ik baal enorm,'' aldus Van den Brink voordat hij aan de 520 kilometer lange tocht naar het bivak in Villa Carlos Paz begon.

Van den Brink gaf uiteindelijk 58 seconden toe op etappewinnaar Hans Stacey. De Harskamper, die bij het eerste meetpunt als 16e stond geklasseerd, had op de finish slechts 11 seconden achterstand op de nummers drie en vier (Ales Loprais en Martin Kolomy). Marcel van Vliet, die als tweede eindigde, was slechts 23 tellen sneller dan de debuterende Renault equipe van Van den Brink. ,,We moeten blij zijn met dit prachtige resultaat, maar door de problemen met de stuurpomp en een probleem bij de start heb ik veel tijd verloren.''

,,De grootste winst van vandaag''

Martin van den Brink en zijn co-piloten Peter Willemsen en Kootwijkerbroeker Richard Mouw gaan morgen als vijfde van start voor de tweede etappe. ,,Dat is de grootste winst van vandaag. We hebben dan minder last van de stof. Daar ben ik natuurlijk wel dik tevreden mee.''

Na de betrekkelijk korte eerste special stage wacht morgen een langere etappe. Na een verbindingsroute (315 km) begint een gevarieerde beproeving over 331 kilometer naar San Juan. Naast vele kilometers door het stof moeten de rijders tot slot de uitgestrekte zandvlaktes op weg naar de finish overwinnen.

Tekst: Berry Kamphorst

Geplaatst: 06-01-2015 23:20
door Tom
TECHNISCHE TEGENSLAG MAMMOET RALLYSPORT

Voor het eerst in de Dakar Rally van 2015 heeft Martin van den Brink met serieuze technische problemen te kampen gehad. De Harskamper sloeg zich door de problemen heen en bracht de truck van Mammoet Rallysport als 20e over de streep.

,,Het was een zware etappe,'' zo reageerde Martin van den Brink, nadat hij de finishstreep van de derde etappe had bereikt. De rit van San Juan naar Chilecito telde 284 kilometers op snelheid.

,,Kapotte schokbrekers''

De mannen van Mammoet Rallysport moesten na twee uitstekende dagen, met de vierde plaats in de etappe van maandag als hoogtepunt, genoegen nemen met plaats twintig. Die klassering had overigens een hele duidelijke reden. ,,We hadden al heel snel vier kapotte achterschokbrekers en dat maakt het erg lastig om te rijden. Het parcours was erg slecht. Door alle gaten en hobbels kregen we heel veel klappen te verwerken.''
Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw toonden echter karakter. Het trio bracht de Renault in veilige haven en kijkt vol vertrouwen uit naar de dag van morgen. ,,We hebben tijd genoeg om de truck weer in goede conditie te brengen.''

,,Kont omhoog gooien''

De technici van Mario Kress Adventure en de monteurs van Mammoet Rallysport hebben vanavond en vannacht hun handen vol aan het oplappen van de Renault. ,,Door de slechte piste heeft de truck wel wat te verduren gekregen. Ook wij werden door elkaar geschud. Door de kapotte schokbrekers aan de achterkant wil de truck de kont omhoog gooien en dat maakt het nog moeilijker. De druk komt volledig op de voorkant te liggen. Daardoor konden we ook niet harder rijden en daarmee is het tijdverlies verklaard,'' aldus een realistische Martin van den Brink.

De Renault-truck met startnummer 513 gaf in de derde etappe uiteindelijk 46 minuten en 21 seconden prijs op winnaar Airat Mardeev. De Rus van het sterke Kamaz-team bleef teamgenoot Karginov en Iveco-rijder Gerard de Rooy ruim voor. Voor Martin van den Brink en zijn co-piloten volgen er nog kansen genoeg om de huidige 14e plaats in het algemeen klassement te verbeteren. De Harskamper heeft een achterstand van 49.24 op leider Mardeev.

In die kleine 50 minuten zit ook een kleine tijdstraf opgesloten. Martin van den Brink kreeg maandag 2.30 minuten aan de broek van de organisatie. ,,Dat was voor een kleine snelheidsovertreding op de verbindingsroute in de eerste etappe. Die straf werd maandag pas verrekend,'' aldus de Veluwse rallyrijder.

Ook problemen voor De Baar

Naast Martin van den Brink kwam ook teamgenoot Pascal de Baar niet ongeschonden uit de strijd met de techniek. De 45-jarige coureur uit Beekbergen verloor veel tijd door problemen met de koeling van de Renault. De Baar en zijn metgezellen navigator Wouter de Graaff uit Waalwijk en monteur Martin Roesink uit Olst eindigden vandaag als 40e. De snelle assistent van Mammoet Rallysport moest 2 uur, 4 minuten en 34 seconden toegeven op de ritwinnaar.

Morgen wacht de mannen een geheel nieuwe uitdaging. Na de oversteek door het Andes gebergte wacht de rit naar Copiapo. De eerste duinen dienen zich aan en daar zal het team zich sportief willen revancheren. De rijders wacht eerst een lange verbindingsroute (594 km). De proef van woensdag telt 174 kilometers. De eerste truck gaat woensdagavond pas om 20.36 uur (Nederlandse tijd) van start.

Tekst: Berry Kamphorst

Geplaatst: 07-01-2015 01:31
door Tom
Geert en ik hadden het er op de preproloog nog over. De koeling van de Renault trucks van Van den Brink en De Baar hadden op 6 januari koelingsproblemen.
Voor volgend jaar de radiatoren dan toch maar even op een andere manier monteren?