2015 : Riwald Team - Tatra van Schoo gehuurd

Nederlandse teams
Alles mag, behalve Team de Rooy.
ook alle jaargangen! (om hier een onderschijdt in te maken, gelieve bij de titel een jaartal in te vullen)
PER TEAM 1 TOPIC aub!
Plaats reactie
marcovane
Berichten: 430
Lid geworden op: 13-11-2011 09:41

2015 : Riwald Team - Tatra van Schoo gehuurd

Bericht door marcovane » 27-05-2013 20:38

triest nieuws bij Riwald.

In het ziekenhuis in Almelo is Richard Huzink overleden. Huzink was één van de grondleggers van Riwald Recycling in Almelo, dat schroot en metaal opkoopt en verwerkt.
Hij leidde het bedrijf zo'n 30 jaar lang met zijn twee broers. Huzink begon door met een aanhanger oud ijzer op te halen en heeft er nu een miljoenen bedrijf neergezet.

Huzink uit Geesteren werd vorig jaar ernstig ziek; hij bleek een agressieve vorm van kanker te hebben. Hij droeg de rallysport een warm hart toe en zou dit jaar opnieuw aan de start van de Dakar Rally staan. Dat moest hij echter door zijn ziekte aan zich voorbij laten gaan. Begin dit jaar zei hij op Twitter strijdbaar te zijn en volgend jaar weer gewoon aan de start van de rally te staan. Dat is hem niet gegeven. Huzink is 51 jaar geworden.
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 28-05-2013 02:04

Sterkte aan Richard's familie, vrienden en iedereen die hem gekend heeft.
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Andre
Berichten: 75
Lid geworden op: 25-11-2011 23:39

Bericht door Andre » 08-10-2013 18:55

Ik las dat de oude 2011 wagen van Eimbert Timmermans ontdaan is van zijn feryn bestickering
en opnieuw gestickerd wordt in de kleuren van het Riwald dakar team met als chaufeur van der Heyden.
Gaat Riwald dit jaar dan met twee trucks naar Dakar ( Ginaf en Daf )
rogerdakar
Berichten: 239
Lid geworden op: 03-10-2011 13:32

Bericht door rogerdakar » 11-10-2013 10:18

klopt.
maar ven derheijden gaat met de daf service rijden voor zowel riwald als x-dakar
marcovane
Berichten: 430
Lid geworden op: 13-11-2011 09:41

Bericht door marcovane » 04-01-2014 17:13

Riwald-team wil met één van drie auto's in top 3

ENSCHEDE - Bij de auto’s zet het Twentse Riwald Dakar Team twee regionale pionnen in: Erik Wevers uit Markelo en Gert Huzink uit Manderveen. Daarnaast verschijnt Bernhard ten Brinke uit het Achterhoekse Zeddam aan de start.

Het zal een mirakel zijn om met onze drie wagens in de top 10 te eindigen
Het Riwald-doel is eerzuchtig: met één HRX Ford finishen in de top 3. „Er zijn heel veel wagens die voorin kunnen eindigen’’, weet Erik Wevers. ,,Elf Mini’s, heel wat Toyota’s en dan wij nog. Onze auto’s zijn goed geprepareerd en betrouwbaar. Nu moeten wij alleen nog geluk afdwingen, vorig jaar hadden we wel heel erg veel pech. Bernhard maakt binnen ons team qua snelheid de meeste kans op een top 3-notering. Wij hebben drie verschillende rijders. De een is sneller, de anderen zijn stabieler. Het is in elk geval een goede mix om ervoor te zorgen dat een van onze teamleden een goed resultaat gaat neerzetten.”

Gert Huzink erkent dat het een pittig doelwit is. „Want als je voorin wilt meerijden, moet je sowieso een aantal Mini’s voorbij jakkeren. Dat kan ook, het zijn immers niet allemaal Peterhansels. Ons streven naar top 10-plaatsen is wel reeël. Onze aangepaste auto zit qua mogelijkheden heel dicht bij de Mini’s, zo niet dat ie even goed is. En dan te bedenken dat ons budget een vijfde is van dat waarmee het complete Mini-fabrieksteam werkt. Dat staat niet in verhouding. ”

De Mandervener vindt dat meedoen aan de Dakar altijd een uitdaging blijft. „Het is niet zo dat je na één deelname aan de Dakar zegt: ‘Ik heb het nou wel gezien’. Want elk jaar is het weer anders. Het wordt ook telkens zwaarder gemaakt door de organisatie. Dat moet ook, de auto’s worden iedere keer beter. Als je nu met een wagen van tien jaar geleden zou meedoen, dan finish je niet. Hoe goed die auto destijds ook was.”


„Het zal een mirakel zijn om met onze drie wagens in de top 10 te eindigen‘’’, vindt Huzink. ,,Als dat lukt, is dat heel bijzonder. Want je weet bij voorbaat dat de helft van de deelnemers uitvalt in de Dakar. Dus zouden we eigenlijk met anderhalve auto moeten finishen...”

In een gewone rally was het voor Huzink altijd echt alles of niks. ,,Als je dan ergens op een proef tien of twintig seconden verloor, ging je niet meer voor de hoofdprijs. In de Dakar kun je echter een half uur verliezen en toch nog tijd winnen en stijgen in het klassement, omdat de anderen nog meer pech hebben. Het allerbelangrijkste is zo constant mogelijk te rijden in deze slijtageslag. Zo kun je langzaam naar voren kruipen, dat doe je doordat je concurrenten uitvallen.”

E„Het hele jaar ben je bezig met de Dakar Rally, zit het in je hoofd’’, zegt Wevers. ,,Je denkt na over het materiaal, het budget en alles er omheen. Als je dat niet doet, kom je überhaupt niet in aanmerking voor de top 10.”


Wevers vervolgt: „Wij weren precies wat er bijvoorbeeld in de fabrieksauto’s van Mini zit. Het is niet zo dat we lopen te spioneren, maar van heel veel leveranciers hoor je dingen. Zoals: dat heeft Mini ook, dat is hetzelfde als Mini of hebben jullie dat niet, want Mini heeft het wel. Al die informatie sla je gewoon op en daar doe je je voordeel mee.”

Zo is het Riwald Dakar Team te weten gekomen dat de koppeling een heel belangrijk onderdeel van de auto is. Wevers: ,,Daar hadden we een paar keer problemen mee. Dan waren de platen kromgetrokken na een test. Nu hebben we een koppeling die stukken beter is. Die houdt het gewoon vol in die zware Dakar.”

Erik Wevers
Woonplaats: Markelo
Leeftijd: 43
Klasse: auto’s
Functie: chauffeur
Team: Riwald Dakar Team
Eerdere Dakardeelnames: 33e in 2012, uitgevallen in 2013
Ambitie: in de top 10 van de Dakar Rally 2014 eindigen

Gert Huzink
Woonplaats: Manderveen
Leeftijd: 42
Klasse: auto’s
Functie: chauffeur
Team: Riwald Dakar Team
Eerdere Dakardeelnames: uitgevallen in 2012 en 2013
Ambitie: in de top 10 van de Dakar Rally 2014 eindigen
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 14-11-2014 00:36

2015: Riwald heeft de Tatra van Schoo gehuurd om Dakar 2015 te gaan rijden.

De bemanningsleden in de rallytruck zijn Gert Huzink als coureur, Rob Buursen als navigator en Gerrit Schoneveld als monteur.
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 06-01-2015 23:22

Bron: Riwalddakar.com

05 JANUARI 2015
HET GAAT TE HARD!

SS2-RIWALD.405
Vandaag hebben Gert, Rob en Gait een mooie dag gehad. Het was een zware, warme en snelle proef maar ze hebben zich goed staande weten te houden tussen het Dakar geweld. Voor de mannen was het nog niet duidelijk wat het resultaat van het harde werken was: een 26ste finishtijd vandaag en een hele mooie 24ste plek algemeen.

Gert: ‘Ha, 24ste algemeen? Dan gaan we te hard! Dat was nog niet helemaal de bedoeling maar het liep gewoon erg goed en soepel. Alleen op het allerlaatst ging het even ietsje minder doordat we ineens in het fesh fesh terecht kwamen. Om het niet te gevaarlijk te maken zijn we even stil gaan staan om de grootste stofwolken neer te laten dalen. Dat kostte een beetje tijd.’

De hitte speelde veel deelnemers parten als het om de banden ging. Ook bij de Tatra liep de bandentemperatuur aardig op maar door de snelheid een beetje aan te passen hebben ze erger voorkomen. Met een spiegel minder rijden ze nu nog een behoorlijk aantal kilometers naar het bivak maar dat is ook de enige schade tot nu toe.
Gait laat nog even weten dat hij het helemaal super vindt en dat hij ontzettend geniet. Bijna kan je zijn grote glimlach horen in zijn stem.

Ook bij Rob gaat het prima, zeker het navigeren gaat goed. Nu nog die helikopters ’s morgens stil krijgen en dan kan zijn Dakar niet meer kapot.
Vol goede moed starten de mannen morgen als 24ste.
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 06-01-2015 23:23

Bron: Riwalddakar.com

WE MOETEN OEFENEN MET BANDENWISSELEN

WIW_5515
Gert, Rob en Gait hebben vandaag ongeveer een uur aan tijd verloren omdat ze tussen WP 1 en WP 2 met een lekke band te kampen hadden. Gert: ‘Een lekke band, en we kregen hem er maar niet goed op. Er was wat mis met de krik, de band ging er niet lekker op, kortom: het was de meest vervelende bandenwissel die je je maar kan voorstellen, zeker omdat het daarvoor zo lekker ging. We haalden zelfs wat auto’s in die moeite hadden met de proef’.
De proef zelf was goed te doen, al zaten er wel wat lastige stukken in. Maar volgens de heren lijkt de Tatra te genieten van lastige stukken, want juist op die stukken deed de racetruck het super.

Op zo’n 20 km voor de finish kampte het trio nog met een mankementje aan de aandrijf-as. Geen bijzonder groot probleem, maar wel iets waar de monteurs vanavond nog even naar moeten kijken.

Verder wordt het vanavond…oefenen, oefenen en nog eens oefenen met die bandenwissel. En Gert? Hij vraagt zich op de verbindingsroute naar het bivak af of hij Rob en Gait gaat helpen of dat hij zich nuttig zal maken met aanmoedigen en het klokken van de ‘bandenwisseltijd’…

De mannen finishten vandaag als 38-e, op 01:52:17 van de nummer 1: Mardeev (KAMAZ). Ze staan nu 30-e in het algemeen klassement.
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Plaats reactie