2015 : Xdakar - v.d. Bosch - Timmermans - Van Eerd - DAF p.4

Nederlandse teams
Alles mag, behalve Team de Rooy.
ook alle jaargangen! (om hier een onderschijdt in te maken, gelieve bij de titel een jaartal in te vullen)
PER TEAM 1 TOPIC aub!
pekingeend
Berichten: 426
Lid geworden op: 02-12-2010 18:29

Bericht door pekingeend » 30-12-2011 21:38

Bij Rallytrucks zou ik niet weten hoe lang en hoe veel de motorrem wordt toegepast maar in het gewone wegtransport is hij er al heel lang. Ik weet niet anders! (zal me er eens in verdiepen) :lol:
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 30-12-2011 22:12

Voor n auto lijkt t me niet geschikt vanwege t lage gewicht...
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Peerke
Berichten: 362
Lid geworden op: 28-08-2010 09:36

Bericht door Peerke » 31-12-2011 10:09

[quote="Tom"]Voor n auto lijkt t me niet geschikt vanwege t lage gewicht...[/quote]

Makkelijk bij het afdalen van een steile heling, hoef je niet bij te remmen.
Peerke (O|||||||O) It's A Jeep thing
"My Jeep has won wars...your Honda cuts my grass!"
Hein
Berichten: 635
Lid geworden op: 27-08-2010 07:41

Bericht door Hein » 31-12-2011 18:08

Geen idee wat me te wachten staat’
Geschreven door @Mpress / Natascha Kayser zaterdag 31 december 2011 16:07






Jasper van den Heuvel last minute in Dakar Rally



Jasper van den Heuvel met ‘zijn’ Jumbo-truck. Foto: Rallymaniacs/ Marcel Vermeij


MAR DEL PLATA - Niet eerder was er zo’n stoeltjesdans kort voor de start van de Dakar Rally als voor de editie die morgen van start gaat in de Argentijnse badplaats Mar del Plata. Wel mee, niet mee: het ging maar door. Frits van Eerd was een van de afhakers in de laatste weken voor de rally. De overname van de C1000-supermarkten door zijn bedrijf Jumbo zorgde ervoor dat Van Eerds stoeltje vrij kwam.



Twee jaar geleden gebeurde er ook zoiets. Toen was Jan Lammers de aangewezen persoon om met de truck van Van Eerd de woestijn in te gaan. Rallycoureur Jasper van den Heuvel was reserve. Deze keer zou Jos Verstappen Van Eerd vervangen, maar de voormalig Formule 1-coureur kreeg zijn groot rijbewijs niet op tijd rond en moest ook forfait geven. Weer was Van den Heuvel reserve en nu was het wel nodig.



,,Toch was het nog best een verrassing,’’ vertelt Van den Heuvel, in de behaaglijke schaduw van de tent van het team TVM XDakar in het assistentiepark waar de laatste voorbereidingen worden gedaan. ,,Ik had er al geen rekening meer mee gehouden, maar voor Dakar zet ik graag een paar zaken om. Dat wil je niet missen.



’’Van den Heuvel heeft er geen moeite mee dat hij volledig blanco van start gaat. ,,Ik ben minder blanco dan Verstappen. Ik wil niet zeggen dat ik dagelijks in een vrachtwagen rijd, maar toch wel een paar keer per week. Als wij naar een rally in Finland gaan, rijd ik zelf op de truck. Ik weet wel wat ik met zo’n ding kan.’’ Bovendien heeft de 33-jarige Van den Heuvel veel offroad-ervaring en weet hij wat het is om met een navigator naast zich te rijden.



Dat is een groot voordeel voor zijn navigator in de Dakar, Charly Gotlib. De Belg kent het klappen van de zweep. Hij deed al 23 keer mee en was de navigator van Hans Stacey toen die in 2007 de rally won. ,,Het is prettig dat Jasper rally-ervaring heeft. Die hoef ik niet veel bij te brengen wat dat aangaat,’’ zegt Gotlib. ,,Dat was met Jos moeilijker geweest. Iemand die gewend is om alleen te rijden, moet er te veel aan wennen dat de navigator de manager is in de cabine. Ik bepaal wat er gebeurt, hoe hard we rijden, welke kant we op gaan.’’



Zonder een ervaren rot als Gotlib had Van den Heuvel er ook veel meer moeite mee gehad, denkt hij. ,,Ik heb misschien wel de makkelijkste Dakar van iedereen. Ik hoef het wiel niet uit te vinden, ik moet alleen maar luisteren naar Charly en naar onze monteur Peter Vervoort. Ik ken het spel: wat hoor ik, wat zie ik en hoe anticipeer ik daarop. Ik weet wat Dakar betreft niet wat me te wachten staat, dus ik hoef me ook nergens druk over te maken. Ik ga het meemaken en ervan genieten.’’



Om een beetje feeling met de truck te krijgen, reed Van den Heuvel de knalgele auto zelf uit de haven van Buenos Aires naar Mar del Plata. Een ritje van 652 kilometer. Gisteren en eergisteren kon hij ook nog stukjes rijden in een zandafgraving om dat gevoel te ondervinden. ,,De eerste drie dagen wordt het wennen,’’ denkt Van den Heuvel.

Gotlib heeft daar alle vertrouwen in. ,,In een dag voel ik wel aan wat hij kan, waar hij harder kan, waar hij voorzichtig moet zijn. Dat is niet alleen een kwestie van ervaring, maar ook van intuïtie. Ik heb er een goed gevoel over. Jasper kan wel wat.’’
Hein
Berichten: 635
Lid geworden op: 27-08-2010 07:41

Bericht door Hein » 01-01-2012 21:23

Bij de start van de eerste proef zag navigator Wouter Rosegaar iedereen om hem heen zich oppompen: we gaan beginnen! Het team van Peter van den Bosch sprak af zich niet te laten verleiden door de opwinding van de start van de Dakar 2012. ,,Geen risico’s nemen. Hier verliezen we misschien een paar minuten. Dat is beter dan uren verliezen door te gretig van start te gaan,’’ vond Rosegaar.

De equipe van Peter van den Bosch volbracht de eerste proef – een korte van 57 kilometer – als 29ste. Het ging niet geheel vlekkeloos, maar ,,goed genoeg voor een eerste etappe. In een duin stond iemand vast en daar konden we niet langs,’’ vertelde Van den Bosch. ,,Dus moesten we even terug. Even later gingen we iets te gehaast omhoog en stonden we bijna zelf vast. Moesten we weer even terug. Het waren best lastige duintjes.’’

Eimbert Timmermans finishte met de 25ste tijd en mag de tweede etappe dus voor Van den Bosch starten. Jasper van den Heuvel werd keurig 20ste in zijn allereerste Dakaretappe.

Van den Bosch was wel blij dat de rally nu eindelijk van start is. ,,Lekker rijden, dat is beter dan hangen in een hotel. En het was een mooie proef. Hoe kort ‘ie ook was, alles zat er in: zand, duinen, gravel, een beetje water. Het was meteen serieus.’’
,,Als je niet goed oplette, kon er veel fout gaan,’’ vulde Rosegaar aan. ,,In een stuk op het strand zaten veel linke afstapjes. Daar moet je niets riskeren. De organisatie heeft iedereen meteen op scherp gezet met deze etappe.’’

Na de wedstrijdproef moest er bovendien nog 620 kilometer over de weg worden afgelegd, waardoor de vrachtwagens pas in de avond in Santa Rosa de la Pampa aankomen. ,,Die lange dag kan meteen gaan meetellen in de tweede etappe,’’ weet Rosegaar.
Hein
Berichten: 635
Lid geworden op: 27-08-2010 07:41

Bericht door Hein » 03-01-2012 09:38

Eén turbo bij Peter van den Bosch en twee bij Jasper van den Heuvel kostten alle drie de trucks van TVM XDakar heel veel tijd in de tweede etappe van de Dakar 2012. Bij Van den Bosch was het 500 meter na de start van de proef van 295 kilometer tussen Santa Rosa en San Rafael al prijs.

,,We waren net begonnen aan de proef toen ik pssssssst hoorde. Dat is sowieso niet goed, dus we zijn meteen gestopt,’’ vertelde Van den Bosch bij aankomst in het bivak rond elf uur ’s avonds lokale tijd. Eimbert Timmermans, de snelle assistentie van XDakar, was twee plaatsen voor Van den Bosch gestart en had meteen na de start gewacht om Van den Bosch er tussen te laten. Maar in plaats van rijden, kon Timmermans meteen aan de slag.

,,Een turbo vervangen in een truck kost zeker anderhalf uur werk,’’ vertelde Van den Bosch. ,,Toen we daarmee klaar waren, moesten we ook nog een band vervangen, omdat er iemand per ongeluk op het ventiel ging staan bij het instappen.’’

Onderweg kwamen Van den Bosch en Timmermans de Jumbo-truck van Jasper van den Heuvel tegen. Die had inmiddels voor de tweede keer de turbo kapot. De eerste keer kon de equipe het zelf repareren. Bij de tweede keer bleef Timmermans helpen.
,,Jammer,’’ vond Van den Bosch. ,,Het was een prachtige rit. Mooie duinen, mooie paden.’’

Bron: Team XDakar
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 03-01-2012 20:06

lijkt een zwak puntje te zijn van deze trucks? de turbo
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
dafcf
Berichten: 43
Lid geworden op: 02-01-2012 16:23

Bericht door dafcf » 04-01-2012 10:25

Die jumbo daf is mooi, jammer dat je er niks van ziet op eurosport?
Hein
Berichten: 635
Lid geworden op: 27-08-2010 07:41

Bericht door Hein » 06-01-2012 09:54

Roerige tijden en weinig slaap voor TVM XDakar



Zo goed als het gaat bij Erik van Loon bij de auto’s, zo moeizaam en problematisch gaat het bij de trucks van TVM XDakar. Nog geen dag is voorbij gegaan zonder problemen. In de vijfde etappe van de Dakar 2012 had Peter van den Bosch een scheve vooras en Eimbert Timmermans een lekke dieseltank. ,,Het gaat van slecht tot slechter.’’

Als er eenmaal problemen zijn die een truck verder naar achter werpen, is het steeds moeilijker om weer naar voren te komen. Dat hebben de drie truckteams van XDakar nu wel ervaren. Alle drie de trucks hebben ongeveer dezelfde problemen: kapotte turbo’s, scheurende dieseltanks, uit elkaar vallende laadbakken. Het probleem zit in de veranderingen aan de trucks. Ze zijn anderhalve ton lichter geworden, maar het lichtere materiaal kan de zware belasting niet aan. Zo ontstaat een domino-effect dat vooral Eimbert Timmermans slapeloze nachten bezorgt.

Timmermans: ,,De dieseltank is een zorgenkindje. Ze zijn gemaakt van aluminium en dat vervormt en scheurt. In de vierde etappe heb ik 900 liter diesel gebruikt op 325 kilometer. Het liep er harder uit dan dat ik het er ingegoten kon krijgen. We hebben het ’s nachts geprobeerd te repareren met een speciale kit en platen er tegenaan gezet, maar bij de start van de vijfde etappe liep het er alweer onderuit.’’

Ook de laadbakken van de trucks blijken te licht en gaan kapot. ,,Vorig jaar waren de trucks anderhalve ton zwaarder en vielen wij tijdens de Dakar anderhalve kilo af. Nu zijn ze anderhalve ton lichter en vallen wij vijf kilo af,’’ zei Timmermans. ,,We hebben nog geen nacht normaal geslapen. Het is altijd wel iets. Dat slaaptekort is het ergste. Eens een keer een nachtje overslaan, dat is wel te doen. Maar nacht op nacht te weinig slapen is slopend. Doordat we steeds problemen hebben, moeten we achteraan starten. De hele baan is dat al kapot gereden. Het is haast niet te doen. En de auto krijgt het daardoor dubbel zo hard te verduren en het gaat van kwaad tot erger.’’

Peter van den Bosch had in de vijfde etappe voor de tweede keer een scheve vooras.
,,We zaten in het begin van de etappe met een groep van zes, zeven vrachtwagens bij elkaar. Dat liep heel leuk, maar als er eentje hapert , moet de rest ook corrigeren. Zodoende moest ik versneld van een duin naar beneden terwijl ik nog te veel vaart had. Ik kwam te schuin beneden. Daardoor sloeg er een voorwiel naar achter en kwam de as scheef te staan. En dus ook het stuur. Ik kon wel doorrijden, maar rustig aan om te voorkomen dat er meer kapot ging.’’

De etappe – de laatste in Argentinië – was op zich goed te rijden, vond Van den Bosch. ,,Het was beter te doen dan de laatste jaren. We hadden eigenlijk verwacht dat er op het eind nog wel een gemeen stuk zou zitten, iets onverwachts. Maar dat kwam niet, of het moet de twee kilometer duintjes zijn geweest. Die waren wel een beetje gemeen.’’

Bron: XDakar
Plaats reactie