[quote="
www.dakar-derooy.com en facebook.com/teamderooy"]
Het is wederom een echte DAKAR dag met de ene spannende ervaring na de andere. Het begint deze keer al op de verbinding waar vroeg in de morgen de persauto van onze hoffotograaf Willy Weyens van de weg raakt door waarschijnlijk een slaperige chauffeur. Resultaat: achterasvering gebroken en verder rijden is niet mogelijk. Niet getreurd, Team de Rooy heeft de nodige ervaring in het vervoer van rollende eenheden dus is assistentie snel geregeld. De bemanning kan heerlijk in de camper mee met frisse airco en een bed om bij te komen. Zo zie je, na regen komt zonneschijn.
En daarna de wedstrijd, ook daar is de spanning om te snijden. Bij kilometer 80 in de special gaat het deze keer mis voor Hans Stacey hij gaat goed over de kop. Hij komt recht op zijn neus terecht en valt op zijn kop. Cabine flink beschadigd, alle ramen er uit en zijn opbouw is weinig meer van over. Rijders gelukkig ongedeerd en met hulp van René Kuipers, die zich echt geen betere leerschool had kunnen voorstellen dan Petronas | Team de Rooy | Iveco, komt de truck weer op zijn pootjes terecht en na wat provisorisch sleutel en knutsel werk lukt het Hans, Detlef en Bernard om hun proef te vervolgen. De achterstand is inmiddels opgelopen naar een kleine 3 uur en zonder voorruit kon dat nog wel eens wat meer worden, maar ze rijden in elk geval. We duimen voor ze en zien ze graag in het bivak zodat onze mecaniciens kunnen gaan sleutelen vannacht.
Gerard de Rooy rijdt ondertussen een solide wedstrijd en zit continue bij de eerste, waarbij opvalt dat Peter Versluis in zijn MAN vandaag een hele sterke proef rijdt, op WP9 ligt hij zelfs nog aan de leiding met een voorsprong van 33 seconden op Gerard. Aan de meet moet hij echter zijn meerdere erkennen in Gerard met zijn IVECO Powerstar die na 4:19:02 uur de finish bereikt. 34 Seconden later komt Karginov over de meet direct daarna op 35 seconden zien we Peter Versluis die in elk geval een nette top 3 notering weet te behalen.
Het eerste deel bevat veel zand en duinen maar na de neutralisatie komt het terrein van Miki Biasion. Hij weet als geen ander wat het betekent om een WRC-achtige proef met een bochtig parcours te rijden en komt dan ook keurig als 5e over de streep met nog net geen 6 minuten achterstand op zijn teamgenoot.
René Kuipers is ondertussen binnengekomen op een 13e plaats, 46:33 minuut achter de winnaar. “Ik reed al na enige kilometers mijn eerste lekke band en dat kost je dan toch gauw een 15 minuten. Daarna zagen we verschrikt de auto van Hans en stonden de drie inzittende gelukkig ongedeerd naast het voertuig. Ook daar hebben we nog een keer 15 minuten verloren. Als we dat meenemen is het wederom een zeer geslaagde dag.” Lachend rijdt hij zijn truck naar het bivak.
Nu is het nog wachten op Jo Adua en pechvogel Hans Stacey die nog wel even op de proef zijn. Morgenvroeg een update over deze teamleden en hun verhaal!
Voor morgen staat er een rit van Calama te Chili naar Salta te Argentinië op het programma. Eerst gaan we in konvooi in een verbinding van 586 kilometer over het Andes met dit jaar een record hoogte van 4.975 meter. Daarna volgt nog een korte, snelle special van 220 kilometer op hoogtes van 3.400 tot wel 4.000 meter. Deze hoogte gaat voor alle trucks ten koste van het vermogen dus zal het voor mens en machine een zware beproeving zijn.
Wordt vervolgd.....
[/quote]