Jan de Rooy in de Dakar rally van 1984 - Tweekoppigemonster
Geplaatst: 26-08-2010 22:28
Al tijdens de rally van 1983 werd besloten dat de truck uit 1983 meer vermogen diende te hebben, dat was haalbaar door een tweede motor in te bouwen. Wim Hendriks had hiervoor op een oude hitel rekening uit Senegal een schetsje getekend dat door Jan de Rooy gebruikt zou gaan worden om de nieuwe truck voor 1984 te gaan bouwen.
Hiervoor werden 2 DAF chassis op elkaar gemonteerd, elk met zijn eigen aandrijflijn. De voorste motor dreef de achterwielen aan, de achterste motor ging de voorste wielen aandrijven.
Op dit chassis werden 2 DAF cabines geplaatst en de truck kreeg de bijnaam "Het Tweekoppige Monster"
Met deze truck heeft Jan Dakar nooit in de wedstrijd bereikt. Een lagertje van 50gulden was hier de oorzaak van. Heel de laadbak zat vol met onderdelen, behalve dat ene lagertje. Normaal had Jan, met hulp van een vliegtuig van de organisatie een nieuw lager laten invliegen, maar organisator Thierry Sabine stak daar een stokje voor.
De bemanning bestond wederom uit Jan de Rooy, Joop Roggeband en Yvo Geusens.
Hiervoor werden 2 DAF chassis op elkaar gemonteerd, elk met zijn eigen aandrijflijn. De voorste motor dreef de achterwielen aan, de achterste motor ging de voorste wielen aandrijven.
Op dit chassis werden 2 DAF cabines geplaatst en de truck kreeg de bijnaam "Het Tweekoppige Monster"
Met deze truck heeft Jan Dakar nooit in de wedstrijd bereikt. Een lagertje van 50gulden was hier de oorzaak van. Heel de laadbak zat vol met onderdelen, behalve dat ene lagertje. Normaal had Jan, met hulp van een vliegtuig van de organisatie een nieuw lager laten invliegen, maar organisator Thierry Sabine stak daar een stokje voor.
De bemanning bestond wederom uit Jan de Rooy, Joop Roggeband en Yvo Geusens.