"Dubbelkopper" in beeld

Alles over Jan de Rooy en zijn team in de rally van 1984
pekingeend
Berichten: 426
Lid geworden op: 02-12-2010 18:29

"Dubbelkopper" in beeld

Bericht door pekingeend » 11-12-2010 23:23

Foto's van de dubbelkopper (en de rest van het team)
[url=http://postimage.org/image/vv7yestg/][img]http://s4.postimage.org/vv7yestg/Bouw09.jpg[/img][/url]
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 19-12-2010 19:09

Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Peerke
Berichten: 362
Lid geworden op: 28-08-2010 09:36

Bericht door Peerke » 18-12-2011 20:10

Peerke (O|||||||O) It's A Jeep thing
"My Jeep has won wars...your Honda cuts my grass!"
Hein
Berichten: 635
Lid geworden op: 27-08-2010 07:41

Bericht door Hein » 18-12-2011 20:19

Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 19-12-2011 02:09

He Hein, knappe zwartwit fotos, die had k nog ni eerder gezien.

Die waar Jan uit t raampje hangt is alleen niet van de dubbele. Die is van de TurboTwin uit 1986 (te zien aan zn jas)
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 29-12-2011 00:59

De onderste 4 fotos zijn gemaakt bij Loven trucks in Helmond.

Daar heeft de Dubbele kop lang gestaan tijdens en na de restauratie van the bull.

Op de twee laatste fotos zie je een apparte gele cabine liggen, dat is de echte originele van the bull
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 01-01-2012 11:31

http://truckinaction.wordpress.com/2011 ... ijs-dakar/

een verhaaltje en fotos van de bouw van de dubbele kop en fotos van de aller eertse testrit
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 01-01-2012 11:34

In de jaren 80 ben ik vaak op pad geweest met de mannen die toen richting Dakar zouden gaan… het echte Dakar wel te verstaan. Niet alleen ben ik een aantal keren meegereden met de rally om zodoende verslag te doen en mooie foto’s te maken, maar ook was ik al in een vroeg stadium erbij betrokken om alle publiciteitsfoto’s te maken voor DAF en Truckstar magazine. Zodoende was ik er ook bij die zaterdagochtend vroeg toen de ‘Koffer’ nog in zijn nakie stond en er proef moest worden gereden op de Oirschotse heide. Met Jan op pad en goede platen scoren kon toen nog echt allemaal in het geniep want zoveel mensen waren toen nog niet eens op de hoogte van wat dat allemaal inhield… dat Parijs Dakar want publiciteit op televisie was er nog mondjesmaat. Het eerste doel die ochtend was de DAF garage van Loven in Helmond om daar nu eindelijk eens het vermogen te meten op de waterrem, want je kunt wel sterke motoren bouwen, maar hoe sterk was nog steeds de grote vraag. Onderweg daar naartoe was het dolle pret om rijdend achter Jan de auto’s in te halen die hij net had gepasseerd….. met open mond en heel grote verbaasde ogen zaten de net ingehaalde bestuurders nog te kijken naar die truck die hen zojuist, achteruit rijdend, voorbij was gestoven met een noodgang. Nou, die mensen hadden iets om over te praten de komende verjaardagsfeestjes… “rijd ik daar met tachtig… word ik verdomme ingehaald door een DAF 3300 en die reed wel 170 per uur… en weet je wat…. hij reed nog achteruit ook, die gek…” waarop de overige aanwezigen al klaar zaten om de psychiater te bellen voor deze arme man.

In de garage moesten eerst nog de motoren goed worden afgesteld zodat ze synchroon reageerden op het gaspedaal en ondertussen werd het ene cardan afgekoppeld door de tussenas te demonteren, want je kunt natuurlijk niet twee aandrijflijnen tegelijk testen. Toen de vermogenstestbank in gereedheid was en de blote Koffer stond vastgemaakt met de trekbalk zodat deze niet van de bank zou rijden kon het feest beginnen. Langzaam werd het toerental opgevoerd en kon de meting beginnen. Vierhonderd pk… ja, duidelijk…. vierhonderdvijftig…. ja ook duidelijk en omhoog ging het toerental en hield meteen de aanduiding van het aantal pk’s en de Newtonmeters op…. eigenlijk op hetzelfde moment dat er een ijselijke klaagzang door de garage brulde…rook kwam vanonder afscherming van de testbank en einde oefening was het verhaal. Na nog wat losschroeven van beveiligingsplaten werd het mechanisme blootgelegd en daar was alleen blauw gebrand metaal zichtbaar….oftewel…einde testbank en was duidelijk dat op die het vermogen niet gemeten zou kunnen worden.

Met een voltallige ploeg DAF monteurs ‘aan boord’ dan maar in het wild verder testen en dus werd het die ochtend een uitdaging om de beide motoren zodanig af te stellen dat ze synchroon oppakten. Piet van Beek, als de man met de gouden handjes, was maar niet happy met de resultaten. Gas geven en luisteren… afstellen… gas geven… nog eens beter luisteren. Jan weer vol gas optrekken en even later al opschakelend voorbij snellen over de hei waarbij Piet als een arend loerde naar de rookpluimen die uit de beide dikke uitlaatpijpen omhoog spuwde. Het werd een ochtend om nooit te vergeten, want hier werd historie geschreven die de liefhebbers van paardenkrachten niet snel zouden vergeten. Hoeveel pakjes Caballero Jan die ochtend er doorheen heeft gejaagd en hoeveel liter diesel werden gesoupeerd voordat Piet en Jan tevreden waren…. ik zou het echt niet meer weten. Maar dat geluid zal altijd in mijn oren blijven klinken als de grom van een groot roofdier dat daar die ochtend op de heide aan het spelen was……

Hansio

Wil je nog meer foto’s zien uit die periode…
Volg dan even deze link Historische Foto’s Uit de Jaren 80
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Plaats reactie