Jurgen Damen is de opvolger van Tom Colsoul

PETRONAS | Team de Rooy | IVECO naar Dakar 2015
Plaats reactie
marcovane
Berichten: 430
Lid geworden op: 13-11-2011 09:41

Jurgen Damen is de opvolger van Tom Colsoul

Bericht door marcovane » 30-08-2014 19:50

Gerard de Rooy moet voor de Dakar Rally van volgend jaar op zoek naar een nieuwe navigator. Zijn vaste navigator Tom Colsoul stapt in januari in bij Bernhard ten Brinke, die met een auto aan de start staat.

Colsoul besloot om samen te gaan met Ten Brinke omdat hij uitgekeken is op de strijd bij de vrachtwagens. Met name de manier waarop het Russische vrachtwagenteam van Kamaz al jaren die strijd domineert, heeft hem gefrustreerd. Colsoul: “Kamaz wint bijna altijd. Als dat niet eerlijk kan, dan maar met vals spel. Ze gaan over lijken. Het is vaak zó oneerlijk en onsportief wat ze doen.”

“Ze dienen voortdurend klachten tegen ons in, in de hoop dat we zo een tijdstraf krijgen”, legt Colsoul zijn vertrek bij De Rooy uit. “Terwijl ze zelf alles doen wat niet mag. Dat ben ik meer dan beu. Dan kan je gewoon niet meer winnen.”

Vaste navigator
De breuk is opmerkelijk, omdat Colsoul al sinds 2003 de vaste navigator is van De Rooy in de Dakar Rally. In 2012 wonnen ze de rally bij de trucks. Afgelopen januari werden ze tweede, op drie minuten van winnaar Karginov.

De Rooy en Colsoul werden ook buiten de rally maatjes. “Gerard was ontgoocheld toen ik hem vertelde dat ik bij hem weg ga en dat begrijp ik. Ik zou het zelfs begrijpen als hij vindt dat ik hem in de steek laat. Maar ik ben met Gerard eerste, tweede en derde geworden bij de trucks, heb nooit met iemand anders een Dakar Rally gereden. Ik merk dat ik niet meer de volle overtuiging heb om weer met een truck mee te doen.”

Auto altijd als een wens
De Belg werd een maand geleden door het team van Overdrive gevraagd om bij Ten Brinke in te stappen. “Het was altijd al een wens van me om in een auto een Dakar rally te rijden, maar alleen als het team en de rijder goed genoeg zijn”, zegt Colsoul. “Bernhard is een uitstekende rijder, Overdrive een topteam. Dan moet je de keuze ook durven maken.”
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 01-09-2014 07:36

Ergens kan ik Tom zijn verhaal geloven, maar anderzijds vind ik het een beetje een vreemde beslissing. Tom en Gerard hebben zoals ie zelf zegt alles behaald wat er te behalen viel. Door te zeggen dat er niet van Kamaz te winnen is en dan bij Ten Brinke instappen die in mijn ogen Mini (en waarschijlijk ook Peugeot) niet gaat kunnen verslaan vind ik een vreemde zet. Er zit waarschijlijk heel veel potentieel in ten brinke zijn auto maar winnen zie ik m nog ni doen. Dus die uitleg slaat kant nog wal.

K ben benieuwd wie Gerard zn nieuwe mannetje wordt tussen de ijzeren baren van de rolkooi
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 22-09-2014 21:36

Vandaag is bekend gemaakt wie de nieuwe navigator van Gerard de Rooy gaat zijn.

Jurgen Damen neemt Colsoul zijn stokje over. Volgens mij heeft Gerard met Jurgen Damen een goeie navigator in huis gehaald.

[b]Omroep Brabant verteld:[/b]

[i][size=18][b]Jurgen Damen wordt navigator van Gerard de Rooy in Dakar Rally 2[/size]015[/b]

SON - Jurgen Damen wordt tijdens de komende Dakar Rally de navigator van Gerard de Rooy uit Son. De Belg zat de afgelopen jaren in de MAN-cabine bij Peter Versluis uit Werkendam.
Gerard de Rooy roemt Damen vanwege zijn ervaring en kwaliteiten als navigator. “Hij spreekt ook Nederlands, dat vind ik belangrijk. En hij is gewend om met hoge snelheden te navigeren. Hij heeft al een stuk of vijftien Dakar Rally’s achter zijn naam staan, die ervaring telt ook mee natuurlijk."

'Teleurgesteld in jarenlange vriendschap'
De Rooy, in 2012 winnaar van de rally en afgelopen jaar tweede, moest op zoek naar een nieuwe navigator nadat Tom Colsoul besloot te op te stappen. De Belg vertrok naar eigen zeggen omdat hij het vals spel van de Russische concurrent Kamaz beu is. Komende Dakar Rally is hij in de auto de navigator van Bernard ten Brinke.

Gerard de Rooy is na de breuk met Colsoul 'teleurgesteld in een jarenlange vriendschap': "Niet eens omdat hij bij iemand anders in wil stappen als navigator, die keuze respecteer ik. Eerder nog vanwege het tijdstip waarop hij het me heeft verteld. Dan vertel je me dat in april of mei, zodat ik genoeg tijd heb om een vervanger te vinden, en niet pas in augustus. Dit viel me koud op m’n dak. Ik weet ook nog nog steeds niet wat nu de werkelijke reden is waarom hij bij me weg is gegaan.”

Bruijnkens bij Stacey in de truck
Teamgenoot Hans Stacey gaat ook rijden met een Belgische navigator, hij krijgt Serge Bruijnkens naast zich in de truck. Afgelopen januari was Bruijnkens nog de navigator van de Tsjech Ales Loprais in de Tatra.
Printen
Corrigeren
Publicatie: maandag 22 september 2014 - 15:57 | Gewijzigd: maandag 22 september 2014 - 18:46
Auteur: Job van der Zon[/i]
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Plaats reactie