Jan de Rooy in de Dakar rally van 1987 : de TurboTwin II
Geplaatst: 26-08-2010 22:44
De Turbotwin uit 1986 werd toch nog te zwaar bevonden door jan de Rooy, dus kwam een betere versie uit van de TurboTwin, nl de TurboTwin II. Deze truck was maar liefst 1150kg lichter als de eerste TurboTwin. Dat kwam vooral door veel gebruik te maken van aluminium voor het hele frame waar de truck op gebouwd was.
Ook deze truck was weer voorzien van 2motoren, en ook deze motoren hadden telkens 2 turbo’s! Een topsnelheid van een kleine 210 km/u was mogelijk. Jan eindigde dit jaar helemaal bovenaan in het truck klassement en op een mooie 11e plaats in het algemene klassement (motoren, auto’s en trucks)! De Service werd verzorgd door 2 DAF FAV3600 4x4 voertuigen.
1 van deze service trucks, de truck met startnummer 632, rijdt nog steeds de Dakar rally, bij het team van Ginaf Rally Power als service/catering truck, de truck met startnummer 631 komt later in dit verhaal ook nog aan bod.
De startnummers voor 1987 waren 600 voor de TurboTwin II, en 631 en 632 voor de servicewagens.
De cabines waren als volgt verdeeld: op de TurboTwin II reden Jan de Rooy, Yvo Geusens en Theo van de Rijt. In de eerste servicetruck (nr 631) zaten Peter Vanmaris, Kees van Loevezijn en Hugo Duisters. De tweede servicetruck (632) werd bereden door Leon Dieker, Martin Ketelaars en Tony Tessens.
Ook deze truck was weer voorzien van 2motoren, en ook deze motoren hadden telkens 2 turbo’s! Een topsnelheid van een kleine 210 km/u was mogelijk. Jan eindigde dit jaar helemaal bovenaan in het truck klassement en op een mooie 11e plaats in het algemene klassement (motoren, auto’s en trucks)! De Service werd verzorgd door 2 DAF FAV3600 4x4 voertuigen.
1 van deze service trucks, de truck met startnummer 632, rijdt nog steeds de Dakar rally, bij het team van Ginaf Rally Power als service/catering truck, de truck met startnummer 631 komt later in dit verhaal ook nog aan bod.
De startnummers voor 1987 waren 600 voor de TurboTwin II, en 631 en 632 voor de servicewagens.
De cabines waren als volgt verdeeld: op de TurboTwin II reden Jan de Rooy, Yvo Geusens en Theo van de Rijt. In de eerste servicetruck (nr 631) zaten Peter Vanmaris, Kees van Loevezijn en Hugo Duisters. De tweede servicetruck (632) werd bereden door Leon Dieker, Martin Ketelaars en Tony Tessens.