Pagina 1 van 1

Jan de Rooy in de Dakar rally van 1987 : de TurboTwin II

Geplaatst: 26-08-2010 22:44
door Tom
De Turbotwin uit 1986 werd toch nog te zwaar bevonden door jan de Rooy, dus kwam een betere versie uit van de TurboTwin, nl de TurboTwin II. Deze truck was maar liefst 1150kg lichter als de eerste TurboTwin. Dat kwam vooral door veel gebruik te maken van aluminium voor het hele frame waar de truck op gebouwd was.

Ook deze truck was weer voorzien van 2motoren, en ook deze motoren hadden telkens 2 turbo’s! Een topsnelheid van een kleine 210 km/u was mogelijk. Jan eindigde dit jaar helemaal bovenaan in het truck klassement en op een mooie 11e plaats in het algemene klassement (motoren, auto’s en trucks)! De Service werd verzorgd door 2 DAF FAV3600 4x4 voertuigen.
1 van deze service trucks, de truck met startnummer 632, rijdt nog steeds de Dakar rally, bij het team van Ginaf Rally Power als service/catering truck, de truck met startnummer 631 komt later in dit verhaal ook nog aan bod.

De startnummers voor 1987 waren 600 voor de TurboTwin II, en 631 en 632 voor de servicewagens.

De cabines waren als volgt verdeeld: op de TurboTwin II reden Jan de Rooy, Yvo Geusens en Theo van de Rijt. In de eerste servicetruck (nr 631) zaten Peter Vanmaris, Kees van Loevezijn en Hugo Duisters. De tweede servicetruck (632) werd bereden door Leon Dieker, Martin Ketelaars en Tony Tessens.

Geplaatst: 31-08-2010 19:16
door Peerke

Geplaatst: 31-08-2010 21:49
door Tom
zo stond ie een jaar of 10-12geleden in het DAF museum

Wie weet meer ????

Geplaatst: 12-12-2010 14:09
door pekingeend
Deze foto vond ik ook nog uit dat zelfde jaar. Is deze nieuw gebouwd voor dit team of is dit een oude service truck uit een eerder jaar?
[url=http://postimage.org/image/2joclfjlw/][img]http://s3.postimage.org/2joclfjlw/Franse_DAF.jpg[/img][/url]

Geplaatst: 12-12-2010 18:21
door Tom
DAF heeft toen in de tijd meerdere van deze trucks gebouwd, of beter gezegd laten bouwen door GINAF. Er staat wel DAF in de Grille maar eigenlijk zijn het altijd Ginaf's geweest. :wink:

2 dienden er in 1987 als service voor het team van DAF/de Rooy en minstens 1 is er verkocht aan een Frans team.

De achteropbouw van deze lijkt wel meer op een achteropbouw van de servicetruck uit 1986. die hadden aan de zijkanten minder doek, dan de opbouwen uit 1987 en 1988.

DAF zou de service trucks al in 1984 door Ginaf hebben laten bouwen.(heb ik me laten vertellen) maar ik denk toch eerder dat het in 1985 geweest moet zijn dat deze gebouwd zijn, want de eerste keer ging er 1 mee in 1986.

Ginaf zelf heeft nog steeds 1 van die trucks, de BY-33-NJ
Die gaat dit jaar weer mee naar de Dakar rally. oa Hans Bekx heeft er zijn eerste Dakar ervaring mee gedaan.
De andere "overgebleven" truck (BY-32-NJ) staat alleen het chassis nog bij de Rooy. De cabine ervan is gebruikt om the Bull op te kunnen knappen.

Geplaatst: 20-12-2010 19:03
door Peerke
Leuke bijrijdster trouwens......... :D

Geplaatst: 20-12-2010 19:07
door Tom
[quote="Peerke"]Leuke bijrijdster trouwens......... :D[/quote]een accesiore om aan de spiegel te hangen hahaha

Geplaatst: 20-12-2010 22:09
door pekingeend
In het "gouden boek" van 1987 wordt gesproken over twee andere teams met een DAF: de Fransman Papas (van de foto) en een meneer Hourcabie. Als je deze laatste googled vind ik echter alleen maar renault trucks (zonder dame aan de spiegel)
[url=http://postimage.org/image/1ge3twatg/][img]http://s1.postimage.org/1ge3twatg/Papas_2.jpg[/img][/url]
En de truck van Papas is er ook zonder de dame. (jullie zijn ook zo gauw afgeleid)

Geplaatst: 20-12-2010 22:13
door Tom
ff nar de foto gekeken (zonder de dame want die leidt af :wink: :D :P :P :P ) en het lijkt me dat de bak achterop niet dezelfde bak is die die DAF Trucks in 1987 en 1988 gebruikt heeft, maar het lijkt me wel de bak die DAf Trucks in 1986 op de servicetruck had.
(minder zeil en meer hogere metalen zijkanten)