Jan de Rooy in de Dakar rally van 1988 : de X1 en X2
Geplaatst: 26-08-2010 22:49
In 1988 schreef DAF Trucks 2 TurboTwins, twee servicetrucks en de in 1986 gebruikte Land Rover in. De TurboTwins waren voor Jan de Rooy en Theo van de Rijt. De TurboTwins kregen een cabine gelijkend op de cabine van de net geintroduceerde DAF 95. De servicetrucks waren 2 DAF FAV3600 voertuigen. De servicetrucks hadden in 1988 de beschikking gekregen over de motoren van de TurboTwin II. Als aandrijving voor de TurboTwin X1 en X2 werd gekozen voor een opstelling van 2 motoren, maar deze keer gingen ze bij DAF nog een stapje verder en plaatsten ze op de Turbotwin X1, 3 turbo’s per motor. De X1 kond een topsnelheid halen van meer als 220km/u en ging binnen de 8seconden uit stilstand tot 100km/u.
De Turbotwin X2 was voorzien van motoren zoals ddie van de TurboTwin II uit 1987.
Op een gegeven moment stond Jan 3de in het algemene klassement!
Na de 9de rit van de rally krijgt Jan een bericht te horen dat de 2de Turbotwin (de X2, startnummer 601, te herkennen aan de blauwe balk achterop de opbouw) erg zwaar gecrashet was. Kees van Loevezijn verloor hierbij het leven.
Zijn gordel zat bevestigd op het “blok” waarop ook zijn stoel bevestigd was, hierdoor werd hij uit de truck geslingerd en verloor daarbij het leven. DAF had zich hierbij onmiddellijk, (en toen zeiden ze voor altijd) terug getrokken uit de Dakar-rally.
De X1 werd bemand door Jan de Rooy, Yvo Geusens en Hugo Duisters. In de cabine van de X2 zaten Theo van der Rijdt , Kees van Loevezijn en Chris Ross. Het service team bestond uit Leon Dieker, Vernon Smith en Martin Ketelaars op de truck met nr 608 en Peter Vanmaris, Marius Giebels en Tony Tessens zaten op de 609. De Land Rover 4x4 werd bereden door fotograaf Hans Molenkamp.
Op 7 november 2009 reed Jan de Rooy zijn laatste rondje op het Eurocircuit in Valkenswaard met de TurboTwin X1 ter gelegenheid van zijn afscheid van de rallysport.
De Turbotwin X2 was voorzien van motoren zoals ddie van de TurboTwin II uit 1987.
Op een gegeven moment stond Jan 3de in het algemene klassement!
Na de 9de rit van de rally krijgt Jan een bericht te horen dat de 2de Turbotwin (de X2, startnummer 601, te herkennen aan de blauwe balk achterop de opbouw) erg zwaar gecrashet was. Kees van Loevezijn verloor hierbij het leven.
Zijn gordel zat bevestigd op het “blok” waarop ook zijn stoel bevestigd was, hierdoor werd hij uit de truck geslingerd en verloor daarbij het leven. DAF had zich hierbij onmiddellijk, (en toen zeiden ze voor altijd) terug getrokken uit de Dakar-rally.
De X1 werd bemand door Jan de Rooy, Yvo Geusens en Hugo Duisters. In de cabine van de X2 zaten Theo van der Rijdt , Kees van Loevezijn en Chris Ross. Het service team bestond uit Leon Dieker, Vernon Smith en Martin Ketelaars op de truck met nr 608 en Peter Vanmaris, Marius Giebels en Tony Tessens zaten op de 609. De Land Rover 4x4 werd bereden door fotograaf Hans Molenkamp.
Op 7 november 2009 reed Jan de Rooy zijn laatste rondje op het Eurocircuit in Valkenswaard met de TurboTwin X1 ter gelegenheid van zijn afscheid van de rallysport.