Pagina 1 van 3

Jan de Rooy in de Dakar rally van 1988 : de X1 en X2

Geplaatst: 26-08-2010 22:49
door Tom
In 1988 schreef DAF Trucks 2 TurboTwins, twee servicetrucks en de in 1986 gebruikte Land Rover in. De TurboTwins waren voor Jan de Rooy en Theo van de Rijt. De TurboTwins kregen een cabine gelijkend op de cabine van de net geintroduceerde DAF 95. De servicetrucks waren 2 DAF FAV3600 voertuigen. De servicetrucks hadden in 1988 de beschikking gekregen over de motoren van de TurboTwin II. Als aandrijving voor de TurboTwin X1 en X2 werd gekozen voor een opstelling van 2 motoren, maar deze keer gingen ze bij DAF nog een stapje verder en plaatsten ze op de Turbotwin X1, 3 turbo’s per motor. De X1 kond een topsnelheid halen van meer als 220km/u en ging binnen de 8seconden uit stilstand tot 100km/u.
De Turbotwin X2 was voorzien van motoren zoals ddie van de TurboTwin II uit 1987.

Op een gegeven moment stond Jan 3de in het algemene klassement!
Na de 9de rit van de rally krijgt Jan een bericht te horen dat de 2de Turbotwin (de X2, startnummer 601, te herkennen aan de blauwe balk achterop de opbouw) erg zwaar gecrashet was. Kees van Loevezijn verloor hierbij het leven.
Zijn gordel zat bevestigd op het “blok” waarop ook zijn stoel bevestigd was, hierdoor werd hij uit de truck geslingerd en verloor daarbij het leven. DAF had zich hierbij onmiddellijk, (en toen zeiden ze voor altijd) terug getrokken uit de Dakar-rally.

De X1 werd bemand door Jan de Rooy, Yvo Geusens en Hugo Duisters. In de cabine van de X2 zaten Theo van der Rijdt , Kees van Loevezijn en Chris Ross. Het service team bestond uit Leon Dieker, Vernon Smith en Martin Ketelaars op de truck met nr 608 en Peter Vanmaris, Marius Giebels en Tony Tessens zaten op de 609. De Land Rover 4x4 werd bereden door fotograaf Hans Molenkamp.

Op 7 november 2009 reed Jan de Rooy zijn laatste rondje op het Eurocircuit in Valkenswaard met de TurboTwin X1 ter gelegenheid van zijn afscheid van de rallysport.

Geplaatst: 31-08-2010 19:11
door Peerke

Geplaatst: 31-08-2010 21:50
door Tom
mooi he,

Jan in ZIJN Turbotwin! op ZIJN dag....

wel spijtig dat t zijn laatste rondes waren :-(

Geplaatst: 01-09-2010 18:58
door Peerke

Geplaatst: 01-09-2010 22:26
door Tom
die heb ik hier in echt fotoformaat en poster formaat liggen ;-)

prachtige trucks zijn dit!!!
1988 was het jaar geweest als het noodlot niet toegeslagen had!!!!

Geplaatst: 16-12-2010 21:48
door pekingeend
[quote="Tom"]die heb ik hier in echt fotoformaat en poster formaat liggen ;-)

prachtige trucks zijn dit!!!
1988 was het jaar geweest als het noodlot niet toegeslagen had!!!![/quote]
idd prachtige trucks, maar persoonlijk vind ik de 87 turbotwin II de mooiste zowel de cabine als de opbouw

Geplaatst: 16-12-2010 21:53
door Tom
[quote="pekingeend"][quote="Tom"]die heb ik hier in echt fotoformaat en poster formaat liggen ;-)

prachtige trucks zijn dit!!!
1988 was het jaar geweest als het noodlot niet toegeslagen had!!!![/quote]
idd prachtige trucks, maar persoonlijk vind ik de 87 turbotwin II de mooiste zowel de cabine als de opbouw[/quote]aan de 86 en 87 TurboTwin heb ik een mooie herinnering, maar eigenlijk vind ik The Bull nog steeds de mooiste, waarom weet ik niet, ook de X1/X2 vind ik prachtige trucks, Eigenlijk vind ik geen een van de trucks lelijk, de Rooy en DAF hebben er altijd mooie eyecatchers van gemaakt (of hoe noemde da???)
Alleen de trucks van de laatste jaren sinds 2003 vind ik persoonlijk wat minder geslaagd. Qua cabine gaat het allemaal wel nog, maar de opbouwen vind ik minder spectaculair. Hoewel de 2011 trucks toch weer wat hebben. Maar eigenlijk telt dat wel voor alle deelnemende trucks, zo spectaculair als de dubbele kop zal het nooit meer zijn

Geplaatst: 28-11-2011 18:39
door marcovane

Verschil x1 en de x2

Geplaatst: 12-12-2011 22:52
door dakargek
waarom had de x2 een extra stijl in de portieren over dwars

Geplaatst: 12-12-2011 23:29
door rogerdakar
de x1 was een proto meer pk's en sneller dan de x2
met de x2 wilde ze eigelijk een standaard cabine gebruiken van de 95 dus het verschil aan geven van de x1 en x2
als ik het goed heb had de x1 ruim 1200pk en de x2 maar1000pk