geen Jan de Rooy wel DAF in Dakar

hier vind je alles wat verder met Jan de Rooy en de Dakar Rally te maken heeft en wat niet thuishoort in 1 van de andere cathegorieen
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 21-12-2011 20:49

daar zitten voor mij nog enkele onbekende fotos tussen
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
pekingeend
Berichten: 426
Lid geworden op: 02-12-2010 18:29

Bericht door pekingeend » 21-12-2011 21:23

Kijk maar eens op dit franse forum, t leest wat lastig maar als je foto ziet staan gewoon klikken
http://www.dakardantan.com/forum/index. ... e0c8f63137
joost
Berichten: 448
Lid geworden op: 27-08-2010 10:50

Bericht door joost » 21-12-2011 21:26

Ik ken Frans wel maar Frans kent mij nie



Joost
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 21-12-2011 21:27

ik ken verschillende talen, maar Frans en BEtalen zijn er ni bij
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
marcovane
Berichten: 430
Lid geworden op: 13-11-2011 09:41

Bericht door marcovane » 27-12-2012 17:35

kwam deze foto net tegen met een verhaaltje

[img]http://www.brabantscentrum.nl/oud_archi ... _rally.jpg[/img]


OP DE FOTO: Het Tridec Team poseert voor de wedstrijdtruck waarmee de komende weken de rally Parijs-Dakar wordt gereden. Staand van links naar rechts: Edwin van Dooren (monteur), Toon van Genugten (teamleider) en Hans Stacey (chauffeur). Geknield: Gert-Jan Reijders (monteur) en Eddy Chevaillier (navigator).

Waar twee weken geleden de Boxtelse autohandelaar Alex Brusselers in deze krant al sprak van een jongensdroom die uitkomt, geldt voor Liempdenaar Toon van Genugten (50) hetzelfde. Alleen zal de roemruchte rally Parijs-Dakar die op nieuwjaarsdag van start gaat, voor Van Genugten ongetwijfeld nóg spannender verlopen. Waar Brusselers chauffeur is van een servicejeep van Hans Bekx Teamsport, heeft de Liempdse ondernemer - eigenaar van het bedrijf Tridec in Son - zelf een rallyploeg samengesteld. Als 'copiloot' van zijn eigen wedstrijdtruck breken voor Van Genugten enkele zware weken aan. ,,Het is een avontuur; winnen is niet belangrijk, de eindstreep halen wél."

Al vaker nam Van Genugten deel aan vrachtwagenrallys. Bij diverse wereldkampioenschappen en andere internationale toernooien was de Liempdenaar van de partij, maar van Parijs-Dakar is het tot op heden nooit gekomen. ,,Ik heb de laatste twintig jaar 'dag en nacht' gewerkt om mijn bedrijf op te bouwen. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik verantwoordelijkheid kan delegeren en best even gemist kan worden in het bedrijf", vertelt Van Genugten. Tridec is een bedrijf dat gespecialiseerd is in stuursystemen en as-ophangingen voor trucks en trailers en telt ruim honderd personeelsleden.

DOORZETTINGSVERMOGEN

De Liempdenaar speelde al langer met het idee om deel te nemen aan Parijs-Dakar, maar de plannen raakten in een stroomversnelling toen hij in contact kwam met rallycoureur Hans Stacey. ,,Ik kwam met Stacey in contact omdat hij mijn olieleverancier is. Hij heeft veel ervaring als rallycoureur, maar dan met personenauto's. Zelf ben ik vooral een man van de techniek. Samen hebben we besloten met een truck deel te nemen aan de rally door de Sahara. Daarvoor hebben we een aantal mensen om ons heen verzameld, waar we van op aan kunnen", aldus Van Genugten.
De professionele Belgische navigator Eddy Chevaillier is bereid gevonden eveneens in de cabine van de Liempdse T4-DAF plaats te nemen. Daarnaast wordt het Tridec Team gevormd door twee monteurs: Boxtelaar Gert-Jan Reijnders, mede-eigenaar van de gelijknamige steenhandel en Edwin van Dooren die al zo'n tien jaar bij Tridec werkzaam is. Reijnders en Van Dooren rijden apart en hebben plaatsen gehuurd in de servicejeep die Boxtelaar Brusselers bestuurt. Van Genugten heeft alle vertrouwen in zijn teamleden: ,,Allemaal mannen met een prima doorzettingsvermogen. Dat is ook nodig, want we maken geen plezierritje. Je moet kunnen dóórgaan; ook al weet je dat het niets meer oplevert."

Het Tridec Team is een van de 68 ploegen die met een vrachtwagen deelneemt aan Parijs-Dakar; daarnaast wordt de zwaarste rally ter wereld – waarin de hele internationale rallytop is terug te vinden - ook gereden door jeeps en motoren. Van Genugten wil deze eerste keer vooral ervaring opdoen. Want het zal zeker niet de laatste keer zijn dat hij zich voor de monsterrit aanmeldt. ,,We willen niet per se als eerste in de Senegalese hoofdstad arriveren. Onnodige risico's zullen we vermijden; als we de eindstreep halen, ben ik al dik tevreden", stelt de Liempdenaar die nu al plannen heeft om tijdens de volgende editie twee trucks in de strijd te brengen.

ACHTHONDERD PK

Sinds begin september is in de garage achter de woning van Van Genugten aan de Hamsestraat in Liempde hard gewerkt om de wedstrijdtruck in gereedheid te brengen. De laadruimte is voorzien van tal van reserveonderdelen. Carburateur, stuurstang, schokdempers, het zijn maar enkele van de materialen die ervoor moeten zorgen dat mankementen onderweg verholpen kunnen worden. ,,We hebben een generator aan boord, waarmee we behalve stroom kunnen opwekken ook kunnen lassen. Nee, we zijn op alles voorbereid. Als onze motor niet in de soep loopt, moeten we de finish kunnen halen", klinkt Van Genugten overtuigd. Deelname aan de rally kost de Liempdse ondernemer 'enkele tonnen'.
De DAF-truck kan snelheden behalen tot ongeveer 180 kilometer per uur. ,,Op de weg dan. Maar in het mulle Sahara-zand halen we altijd nog een 140 tot 150 kilometer per uur. We hebben een kleine achthonderd pk's tot onze beschikking", glundert de Liempdenaar. Als zondag 18 januari zo'n elfduizend kilometer op de teller staan en Van Genugten in de Senegalese hoofdstad arriveert, is de truck 'op'. ,,De tocht door de Sahara vergt net zoveel van het voertuig als een normale truck die 1,5 miljoen kilometer op de weg heeft gereden", weet de Liempdenaar.
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 27-12-2012 18:18

Het lijkt wel alsof zij m gebouwd hebben....
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
rogerdakar
Berichten: 239
Lid geworden op: 03-10-2011 13:32

Bericht door rogerdakar » 27-12-2012 20:39

ben dat model ook aan het maken
marcovane
Berichten: 430
Lid geworden op: 13-11-2011 09:41

Bericht door marcovane » 28-12-2012 12:06

SaanBits
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-11-2011 08:23

Bericht door SaanBits » 30-12-2012 10:36

[quote="marcovane"][img]http://www.marathonrally.com/news/uploa ... tridec.jpg[/img]
en als er iemand lekker wil knippen en plakken
[/quote]
voor de liefhebbers van knippen en plakken heb ik er nog wel een paar... ook van de Rooij
Straetmans
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-01-2013 00:38

Bericht door Straetmans » 06-01-2013 18:57

[quote="Tom"]hetis idd het begin van DAF in de Dakar.
Ik heb ook altijd gedacht dat de Mighty Mac in de woestijn achtergebleven was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
mss heeft die nog ooit aan een andere rally deelgenomen en is daar dan achter gebleven??

Van de schaalmodellen bestaan er ook 2 versies van, en die versies hebben telkens een andere startnummer, wie weet daar iets van??[/quote]

Goede avond, indertijd werd door de DAF/Mighty Mack equipe een persconferentie gehouden in Vinkeveen. Daarvoor werden er door mij een volle doos van de eerste serie schaalmodellen van de rallyetruck meegebracht.
De bedoeling was deze aan het einde van de bijeenkomst te presenteren en te overhandigen. Helaas waren die op dat tijdstip reeds gestolen.

De volgende serie modellen werden met het definitieve startnummer voorzien,
in afwijking van de eerste serie die een willekeurig nummer had.

Natuurlijk werden de gestolen modellen later in omloop gebracht en heeft de vermoedelijke dader en/of tussenhandel goud geld opgelevert omdat de serie beperkt was en derhalve een liefhebbers object werd, en dus meer 'waarde' kreeg dan het definitieve model.
Plaats reactie