2015: Ton Trans - Ton van Genugten

Nederlandse teams
Alles mag, behalve Team de Rooy.
ook alle jaargangen! (om hier een onderschijdt in te maken, gelieve bij de titel een jaartal in te vullen)
PER TEAM 1 TOPIC aub!
Plaats reactie
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

2015: Ton Trans - Ton van Genugten

Bericht door Tom » 21-12-2014 18:33

https://www.youtube.com/watch?v=GX8z5XcRWMA
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
joost
Berichten: 448
Lid geworden op: 27-08-2010 10:50

Bericht door joost » 21-12-2014 23:17

Graag gedaan
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 21-12-2014 23:30

Mooi he!
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 06-01-2015 23:10

Bron Tontransdakar.nl

04-01-2015 - Stage 1 | Buenos Aires - Villa Carlos Paz

Verbinding: 663 km
Special: 175 km

Een enorme inleidende etappe!
De deelenemers zullen snel worden ondergedompeld in het hart van het Argentijnse platteland. De De route bevat vele elementen, wat betekent dat er voor elk wat wils zal zijn. Snelle tracks in combinatie met scherpe bochten zal de voertuigen verdelen, volgens de niveaus van de chauffeurs. Deze zullen worden getest in een spannende omgeving die deze eerste klassementsproef markeert. Aan het einde van dit opwarmen wordt de dag gecomplimenteerd met een lange liaison tot het eerste bivak.

Korte update
Yes,de kop is eraf!
ze zijn gefinisht op een 24ste plaats.op na dag 2.

Verslag
Na toch weer een paar lange wachtdagen is het Dakar spektakel toch eindelijk begonnen.

Na de keuring hebben we nog wat verbeteringen doorgevoerd aan onze servicetruck en onze pers Hummmer. Daarna heb ik me gericht op het routeboek van de eerste etappe en alle tijdschema's nog eens doorgenomen.

Zaterdagavond waren wij pas laat in de avond aan de beurt voor de podium ceremonie. In een fleurige stoet deelnemers door een compleet afgesloten binnenstad van Buenos Aires. Tussen kilometers lange dranghekken met daarachter massa's enthousiaste mensen die zich uiterst correct gedragen en geduldig wachten op foto of handtekening. Geen onvertogen woord of gedrang. Prachtig volk!!

Zondag is dan toch het uur U aangebroken als we dan toch aan het echte werk mogen gaan ruiken. Een verbinding van 144 km, een snelle proef van 175 km en een vervolg verbinding naar het bivak van 510 km.

Was toch wel weer ff wennen, het prepareren van het routeboek. Er waren al direct een aantal wijzigingen en met de kleuren geel voor gevaar of attentiepunten, blauw voor richting en kompas coordinaten en roze met markeer ik de waypoints, stempelposten en later ook duinpartijen. In tegenstelling tot veel collega navigatoren kalk ik niet alles in kleur. Het staat duidelijk gedrukt in het roadbook, dus waarom zou ik dan alles gaan kleuren??

De etappe van vandaag was een heel snelle. Over lange rechte zandpaden, jammer genoeg met veel stof. Telkens als we kort naar onze voor ons rijdende Aart Schoones reden, moesten we weer vol in de ankers omdat het stof bleef hangen. Dan hebben we maar wat gewerkt aan het verbeteren van het rallyrijden van mijn chauffeur Ton van Genugten. Met als doem om in de laatste 2 km zo kort mogelijk naar Schoones te rijden om toch voor hem in het klassement te eindigen. Meer zat er niet in. Toch uiterst tevreden met een mooie 24e plaats.Temeer als we horen dat de zeer sympathieke Hamer Equipe in een greppel is gereden en uit wedstrijd ligt met een kapotte assen. Dat is ook Dakar.

Morgen rijden we naar SAN Juan. Na 26 km verbinden doen wij 331 km proef en daarna weer 288 km verbinding om naar het bivak te komen. De auto's en motoren rijden meer proef en minder verbinding. Latererrr!!! Op z'n Coronels.
Van Genugten naar voren zonder in te halen
Hartstikke beu was Ton van Genugten het. 107 kilometer reed hij in het stof van Aart Schoones. Iedere keer als hij dacht ‘nu heb ik hem, nu kan ik er langs’, gebeurde er wel iets waardoor hij er toch niet voorbij kon. “Het was voortdurend treintje rijden in het stof.” Met de 24ste plaats voor de TonTrans-truck was Van Genugten nochtans dik tevreden.

De eerste wedstrijdproef van de Dakar 2015 was er een van 175 kilometer snelle paden, met haakse bochten en af en toe een modderig stukje. Daardoor was de etappe niet zozeer moeilijk, als wel verraderlijk. “Het was best tricky,” vertelde Van Genugten. “Wij hebben niks bijzonders meegemaakt, maar er kon heel veel gebeuren. Enerzijds doordat de snelheden hoog lagen, anderzijds door het stof. Dat was voor iedereen de grootste vijand vandaag, denk ik.”
Naar voren komen was nauwelijks te doen. Dat risico wilden Van Genugten, Anton van Limpt en Eric van Gemert ook liever niet nemen. Lang niet alle haakse bochten stonden aangegeven in het roadbook en op snelheid in het stof was het simpelweg te gevaarlijk om in te halen. Daardoor kwam de TonTrans-truck Aart Schoones niet voorbij. “Ik heb een keer op de sentinel gedrukt, maar Aart ging niet opzij. Een paar keer zaten we er heel kort achter en wilde ik er voorbij, maar dan draaide de weg weer net een beetje, waardoor de wind anders kwam te staan en zaten we weer vol in het stof. Pas tegen het einde van de proef konden we een beetje doorrijden.”
Dat hij desondanks zes plaatsen winst boekte, was mooi meegenomen. “We hebben niemand ingehaald en zijn toch opgeschoven. Dat is altijd lekker. Anderen zullen wel foutjes hebben gemaakt, denk ik dan. Wij niet. We hebben eruit gehaald wat er in zat vandaag.
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 06-01-2015 23:11

Bron: Tontransdakar.nl

05-01-2015 - Stage 2 | Villa Carlos Paz - San Juan

Verbinding: 315km
Special: 331 km

De langste etappe
Elke rest zal van korte duur zijn, want voor het bereiken van San Juan, zullen de deelnemers een bijzonder drukke agenda hebben: gewoon de langste klassementsproef van de rally, gevarieerd genoeg om zelfs de meest ervaren chauffeurs te ontregelen. Hard terrein bij de start van de race zal worden gevolgd door stoffige secties in het midden van de dag en een zanderig stuk aan het einde. Dit is de eerste echte test, die alleen met succes kan worden overwonnen door constante waakzaamheid!

Korte update
In de zengende hitte Wereldetappe Dakar gereden!


Verslag
Vandaag hadden we met een buitentemperatuur van 45 Gr en cabinetemperatuur van ca 80 Gr. een etappe met veel bochtenwerk, bergpassen, maar ook lange gravelpaden gereden. Zelfs kwamen er serieuze Fesh-fesh stukken in voor.

De 45 seconden voor ons gestarte Japanner Sugawara hadden we al binnen 10 minuten op de korrel en ging netjes voor ons aan de kant. We meenden zelfs dat hij nog een buiging maakte, maar dat zal wel de hitte zijn geweest.

Vloeiend en als een volleerd rallyrijder liep het steeds beter in de cabine en op de weg en werd het tempo opgevoerd en werden achtereenvolgens Joseph Audua en een Tsjech ingehaald. Dit was nog een lastige klus vooral omdat het enorm stoffig was en de Tsjech wel reageerde op ons signaal maar vertikte om aan de kant te gaan. Een stevige toeter bij de haarspeldbocht gaf de doorslag.

Niet geforceerd maar in een mooi tempo zagen we de volgende stofwolk opdoemen. Toen we het witte dak op de rode truck zagen wisten we dat de VEKA rijder Steven Rotsaert de volgende ging worden. En zo geschiedde! Met de correctheid van een echte Belg, ging hij aan de kant op ons eerste signaal.

Kort hierop stond een gehelmde navigator in de berm te wuiven dat we rustig moesten doen. Net op tijd want om de hoek stond de Astana Tatra dwars over de weg, na een crash. Aangezien hun maatje kort achter ons zat, mochten wij doorrijden. Bij het incident stond ook Peter van den Bosch stil, sleutelend aan hun achterband, maar kennelijk hadden beide voorvallen niets met elkaar van doen.

Onderweg naar een enorme afdaling middels een kronkelende, smalle bergpas langs ravijnen, kregen we Maurik van den Heuvel ook in beeld. In de afdaling zijn we op stofvrije afstand gebleven om beneden toe te kunnen slaan. Daar aangekomen was dat niet meer nodig want hij plaatse zijn truck aan de kant van de weg met een probleem. Zodanig dat wij niet hoefden te stoppen om te helpen.

De laatste stukken waren lange gravelbanen en een listig stuk Fesh-Fesh pad van ongeveer 5 km. Fesh-Fesh vergelijk ik altijd met metsel cement, een soort stofachtig zand wat in die paden in kuilen van rots ligt. Je ziet ze amper en je krijgt een enorme klap op je lichaam. Gelukkig zaten we nu mooi voorin maar in het verleden heb ik achterin uren door de omgeploegde paden geworsteld.

Aan de finish zien we nog net Pacal de Baar wegrijden die later nog even bij ons stopt om ons te complimenteren met deze prestatie. 15e plaats bij de trucks en we klimmen de top 20 binnen algemeen.

Maar om dan toch weer met een paar clichés af te sluiten: De Dakar is nog lang, of Pas bij de Finish worden de prijzen verdeeld.

Groeten,
Anton (en de rest)



Emotionele Van Genugten in mooie etappe
Als de televisiehelikopter boven je hangt, betekent dat dat je aardig meetelt. Dat realiseerde Ton van Genugten zich ook. Het was zo’n mooi moment dat de Brabander er, zoals hij zelf zei, natte ogen van kreeg. Meetellen doet het TonTrans-team. In de tweede etappe finishten de mannen als vijftiende, op slechts 13 minuten achter dagwinnaar Nikolaev.

De etappe van Villa Carlos Paz naar San Juan kende voor de trucks een special van 313 kilometer, over een ander parkoers dan de motoren en de auto’s. In die exclusieve truckrace ontspon zich een gevecht om seconden. Het verschil tussen Van Genugten op de vijftiende plaats en Wuf van Ginkel op de zestiende, bedraagt slechts vijf seconden.
Van Genugten pakte het maximale voordeel van de goede slotfase in de eerste etappe, waarmee hij acht plaatsen winst boekte. Daardoor kon hij in de tweede etappe als 24ste van start. Bij de eerste doorkomsten reed Van Genugten al rond de tiende, elfde tijd. “Ik had nu ruimte, waardoor ik meteen al goed kon inhalen. Het was een mooie proef, met WRC-achtige paden in de bergen. Dat ligt mij goed: schakelen, omhoog, omlaag. Prachtig.”
Hoeveel Van Genugten zich heeft verbeterd, werd duidelijk op het stuk fesh-fesh in het tweede deel van de proef. “Ohoh! Twee jaar geleden heb ik dit stuk ook gereden. Toen met 25 kilometer per uur, nu met 125 kilometer per uur. Dat is zeker een hele verbetering.”
Op het laatste, snelle gedeelte over een brede piste, waar het vol gas ging, kwam de helikopter boven de rode TonTrans-truck hangen en kreeg Van Genugten het even kwaad. “Dat was een bijzondere ervaring. Een mooi moment.”
In het klassement staat Van Genugten nu zeventiende. “We liggen op schema wat onze ambities betreft. We zijn nog maar twee dagen onderweg en het gaat nog maar om minuten, maar het gaat gewoon goed. Alles klopt: het team, de auto, alles.”
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Plaats reactie