Dakar 2015: De rally

PETRONAS | Team de Rooy | IVECO naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 06-01-2015 22:45

Bron: dakar-derooy.com

[b]Hans verliest leiderspositie in het klassement door straftijd[/b]

Posted on 2015-01-06

[b]Update Straftijden[/b]
De rally is twee dagen onderweg, eigenlijk zijn we pas begonnen. Toch is er al een heleboel gebeurd, zo hebben Hans en Gerard beide straftijd gekregen voor het te hard rijden op een verbindingsroute. Hans heeft 1 minuut gekregen en is hierdoor zijn leiderspositie in het algemeen klassement kwijt geraakt aan Nikolaev die nu 40 seconden voorsprong op hem heeft. Ook Gerard heeft 30 seconden gekregen echter zonder gevolgen voor zijn huidige 9e plaats maar nu wel met een achterstand van 6:07 minuut op zijn KAMAZ rivaal Nikolaev. Dit jaar zijn de Franse onverbiddelijk, waar het voorgaande jaren nog wel eens met ‘de Franse slag’ werd afgewerkt komt dit jaar niemand onder de penalty’s uit. Zo hebben er nu al 25 trucks een tijdstraf variërend van 30 seconden tot wel 4 uur, dit laatste overigens niet voor snelheidsoverschrijdingen maar het missen van een aantal WP’s, daarover binnenkort meer.

Snelheidsoverschreidingen op de verbindingsroutes worden als volgt bestraft;
30 seconden + €. 100,00 boete, voor elke eerste overtreding tussen 1 en 20 km/uur te hard
1 minuut + €. 200,00 boete, voor elke eerste overtreding tussen 21 en 40 km/uur te hard
5 minuten + €. 300,00 boete, voor elke eerste overtreding boven 40 km/uur te hard
Als men meer dan 3 overtredingen heeft gemaakt dan gaat het voorval naar de steward van de A.S.O. en bepaald hij of zij de uiteindelijke strafmaatregel tot mogelijke diskwalificatie.

Snelheidsovertredinigen in de special worden harden bestraft, een truck mag maximaal 140 km/uur rijden. Komt men er boven zijn de straffen als volgt;
1 minuut + €. 100,00 boete, voor elke eerste overtreding tussen 141 en 145 km/uur
5 minuten + €. 200,00 boete, voor elke eerste overtreding tussen 146 en 160 km/uur
20 minuten + €. 300,00 boete, voor de eerste overtreding boven 160 km/uur
1 uur + €. 1.000,00 boete, voor de tweede overtreding boven 160 km/uur
Diskwalificatie bij het derde vergrijp boven de 160 km/uur

Zo ziet u dat ook in de DAKAR de tijden van weleer met de TurboTwin van Jan de Rooy, die een topsnelheid van 220 km/uur kon halen, zijn verdwenen. Strenge huisregels gelden nu en je kunt deze maar beter accepteren zoals we dit jaar kunnen zien aan de hoeveelheid sancties in het truckklassement.

[b]Special 3[/b]
Vandaag zijn we begonnen aan de route van San Juan naar Chilecito. Wederom een snelle proef met 26 km verbinding, gevolgd door 284 km special en daarna nogmaals een verbinding van 232 km. Zojuist zijn ook de trucks van het Team Iveco | De Rooy | Petronas vertrokken.

[b]Menu van de dag[/b]
Bij terugkomst in het bivak staat er vanavond voor de mannen een heerlijke schaal met Argentijnse drumsticks klaar. Verse fruit van onze souschef maakt het menu weer compleet en zorgt dat onze mannen hun energie weer aanvullen voor de volgende zware etappe.





Tot straks……
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 06-01-2015 22:58

Bron: dakar-derooy.com

[b]Gerard pakt een zwaar bevochte 3e plaats, Hans en Pep beperken de schade.[/b]

Posted on 2015-01-06

Het was een zware etappe, zo wisten de rallyrijders na afloop te melden. De IVECO’s zijn weer als geheel team over de streep met voor Gerard een 3e tijd, Hans wist zich als 9e net in de top 10 te voegen en Pep kan tevreden terugkijken op een 11e plaats in de 3e special van San Juan naar Chilecito.



[b]Special 3[/b]
Het was een korte, doch zware etappe van 284 kilometer. Zwaar omdat het wederom een harde piste bleek te zijn met veel losse stenen over bergachtig terrein. Dit vraagt enorm veel van remmen en banden. Het gemiddelde kwam vandaag dan ook maar net aan 82 km/uur, de special van zondag liet nog een gemiddelde van 116 km/uur noteren. Dit geeft maar even aan dat mens en machine vandaag veelvuldig op de proef zijn gesteld.
De aftrap was weer voor Gerard die net als in de special van gisteren, strak door de bergen wist te sturen en samen met Nikolaev streed om de eerste plaats. Op WP4 had Nikolaev even geen GPS-signaal meer waardoor de tussentijden niet door kwamen. Gerard had toen nog een voorsprong van 5 seconden op Mardeev.
Aan de finish blijkt dat Mardeev met een goed slotoffensief de beste papieren had en een winnende tijd liet noteren van 3:19:06 uur. Hij was daarmee 1:51 minuut sneller dan zijn teamgenoot Karginov. Gerard kwam als 3e over de streep met een achterstand van 4:30 minuut. Loprais was 4e op 7:00 minuten en deed vandaag goede zaken voor het algemeen klassement. Hierin klimt hij van een 6e naar een 2e plaats met een achterstand van 7:55 minuut op leider Mardeev.

[b]Algemeen Klassement[/b]
In het algemeen klassement staat Mardeev nu met een kleine 8 minuten voorsprong los van het drietal Loprais, Karginov en Nikolaev. Kolomy volgt als 5e in zijn Tatra op 8:22 minuut, Viazovich heeft 8:52 minuut meer nodig dan Mardeev om zijn Maz door de eerste 3 specials te sturen.
Gerard staat nu 7e op 9:52 minuut direct gevolgd door Hans die een achterstand van 12:42 minuut moet goedmaken op rivaal Mardeev. Pep heeft tot nu toe een hele constante rally gereden en staat 11e met een achterstand van 32:36 minuut.

[b]Gerard[/b]
“Vandaag was het zwaar. We hebben enkele flinke klappen met de truck gemaakt. Ook heb ik al een band gezien waar de nodige noppen van afgescheurd zijn. Gelukkig alles heel kunnen houden en ook niet lek gereden tijdens de special.
Het begon met een klein navigatie foutje op zo’n 50 kilometer. Ik krijg een KAMAZ achter me en op het moment dat ik van Jürgen de opdracht krijg om een bocht in te sturen gaat de zoemer van de Sentinel hard af en mis ik de bocht. Slordig, maar we konden gelukkig na een aantal meters al keren en de fout was dus snel hersteld. Daarna zit ik bij het omhoog rijden van een bergpas tussen de twee KAMAZ trucks gevangen van Karginov en Sotnikov. De eerste moet ik helaas laten gaan maar ik kan net voor Sotnikov de pas op rijden.
Na zo’n 250 kilometer kom ik achter Hans, ook dan rijden we weer op smalle bergpassen waar passeren taboe is. Hans kon echter niet meer voluit gaan dus heb ik daar nog wat tijd toegegeven. Gelukkig zit er een stijgende lijn in maar het kan beter. Laten we morgen in de duinen eens kijken hoe onze IVECO’s zich weten te houden. Mogelijk kunnen we daar het verschil proberen te maken.”

[b]Hans[/b]
“In het begin van de rally wat oponthoud gehad doordat we niet voorbij werden gelaten door een jeep. Toen dat eindelijk achter de rug was kregen we na zo’n 70 kilometer op de proef te maken met vermogensverlies. We zullen vanavond in het bivak de techneuten aan de slag laten gaan om het probleem te tackelen. Het heeft ons in elk geval wat frustraties opgeleverd om de laatste 200 kilometer van de special door te worstelen. Uiteindelijk zijn we niet ontevreden over het tijdverlies. Laten we morgen maar eens een tandje bij gaan zetten."

[b]Uitslag stage 3:[/b]
1. Airat Mardeev 03:19:06
2. Andrey Karginov +00:01:51
[b]3. Gerard dee Rooy +00:04:30[/b]
4. Ales Loprais +00:07:00
5. Dmitry Sotnikov +00:07:32

[b]9. Hans Stacey +00:12:47

11. Pep Vila +00:23:59[/b]

17. Maurik van den Heuvel +00:40:25


[b]klassement na stage 3[/b]
1. Mardeev Kamaz 08:26:22
2. Loprais MAN +00:07:55
3. Karginov Kamaz +00:07:58
4. Nokolaev Kamaz +00:08:07
5. Kolomy Tatra +00:08:22 +00:00:30 straftijd
[b]
7. de Rooy +00:09:52 +00:00:30 straftijd (te snel gereden op verbinding)
8. Stacey +00:12:42 +00:01:00 straftijd (te sne gereden tijdens verbinding)

11. Vila +00:32:36[/b]

23. Van den Heuvel +01:46:23 +00:02:00 straftijd

wordt vervolgd.....
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 07-01-2015 21:17

Bron: dakar-derooy.com

De Dakar karavaan is onderweg naar de grens van Chili

Posted on 2015-01-07

Het is een korte nacht voor het Team Iveco / De Rooy / Petronas. Rond middernacht hebben de monteurs de kleppen van de servicetrucks gesloten om vervolgens rond de klok van 04:00 uur te vertrekken naar het volgende bivak. Ze hopen daar in de vroege avond binnen te kunnen rijden. De problemen aan de auto van Hans [504] heeft men gelukkig op kunnen lossen, een kapotte sensor was de boosdoener. Voor Gerard en Pep stelde de service weer niet heel veel voor. Naast de routinecontroles waren het, na de uitermate slechte piste van gisteren, natuurlijk de truckbanden die allemaal uit voorzorg werden vervangen.



Special 4
We gaan vandaag vroeg op pad, men moet de Andes over en komt dan uiteindelijk in Chili terecht. Hiervoor heeft men eerst wel een verbinding nodig van 594 km. Daarna volgt de special die door een van de warmste en droogste plekken op deze planeet voert, de Atacama woestijn. Voor de trucks is de special maar 174 km lang, ze snijden een stuk van de route voor auto’s en motoren af. De eerste 26 kilometer als men uit het Andesgebergte komt en nog op een hoogte van ruim 3.200 meter zit is gelijk aan die van de auto’s, motoren en quads. Daarna rijd men bijna 50 kilometer alleen om vervolgens de laatste 100 kilometer door het zand wederom met de rest van het deelnemersveld te rijden. In het stuk zand zitten 2 prachtige stukken met torenhoge, zware zand duinen over een lengte van 10 kilometer en de laatste 14 kilometer van de special. De aankomst van de special is direct in het bivak van Copiapó. Velen zullen deze aankomst in het aarde donker bereiken en blij zijn als ze het kunstlicht van het bivak ontdekken.
Gerard [501] start als 3e om 16:40 uur (GMT -3), Hans [504] als 9e om 16:52 uur en tot slot Pep [509] als 12e om 16:55 uur. De eerste 10 trucks vertrekken om de 2 minuten, daarna start men om de 30 seconden.

WayPoints
Way Points zijn locaties op de route die men middels lengte en breedte coördinaten heeft vastgelegd. Als men het routeboek exact volgt komt men ze vanzelf tegen, wijkt men echter van de route af dan zijn ze moeilijk te vinden. Men moet deze WayPoints binnen een afstand van 90 meter passeren anders heeft men hem gemist en komt er dus een straftijd op te staan. Er zijn verschillende soorten WayPoints.
Een ‘Eclips’ WayPoint, deze wordt op het GPS-systeem van de truck zichtbaar als men binnen 200 meter van zo’n Waypoint rijdt. Een 'verborgen' WayPoint wordt zichtbaar als men binnen 800 meter de coördinaten nadert. Tot slot zijn er 'veiligheids' WayPoints, deze worden zichtbaar binnen 3.000 meter. Al deze WayPoint moet men uiteindelijk tot op 90 meter hebben bereikt om geen straftijd op te lopen. Tot slot zijn er ‘zichtbare’ WayPoints zoals bijvoorbeeld de start en finish van een special, deze moeten echt op de lijn worden afgevlagd om een eerlijk tijdvergelijk te krijgen.

Als je een WayPoint mist kan dit bestraft worden vanaf 1 minuut straftijd tot maximaal diskwalificatie. Heb je duidelijk voordeel behaald uit het missen van een WayPoint omdat je daardoor bijvoorbeeld de route hebt kunnen inkorten wordt dit zwaarder bestraft.

Menu van de dag
Is men in het bivak aanbeland dan wacht er direct een heerlijk maal voor de noeste arbeiders; Het menu zal een verrukkelijke pasta zijn met veel groente zodat de hoeveelheid verbruikte koolhydraten weer ruim worden aangevuld.

RTL GP
Wederom is de gehele special live te volgen op de officiële Dakar-site of kijk vanavond weer naar RTL7, de RTL GP Dakar uitzendingen staan woensdagavond gepland om 17:45 – 18:45 uur en de late uitzending van 22:35 – 23:35 uur.



Tot straks……
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 07-01-2015 21:34

Gerard de Rooy vertrok om 20u40 onze tijd aan zijn Special stage. 24min47sec later bereikte hij WP1, daar was hij 10 seconden sneller dan de Tsjech Ales Loprais. Ook Karginov en Mardeev zijn trager dan Gerard de Rooy.
Even later was mijn euforie voorbij van WP1, uiteindelijk bleek de Rus Nikolaev 1min17sec sneller te zijn.
Even ter info, op WP5 en WP6 lag Bernard Ten Brinke op plaats 1, ik hoop voor hem dat hij dat vol kan houden.
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 07-01-2015 21:35

de live timing lijkt eruit te liggen?
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
Tom
Site Admin
Berichten: 1816
Lid geworden op: 10-04-2010 11:41

Bericht door Tom » 07-01-2015 23:42

en nu kan ik alleen nog maar een 3 letter woord zeggen dat begint met K en eindigd op UT
Preproloog 2014/15 was al van "ons".
Nu op naar Dakar 2015
marcovane
Berichten: 430
Lid geworden op: 13-11-2011 09:41

Bericht door marcovane » 08-01-2015 22:18

ja het is gewoon klote 6 uur achterstand is veel
en kamaz is gewoon heel sterk
marcovane
Berichten: 430
Lid geworden op: 13-11-2011 09:41

Bericht door marcovane » 11-01-2015 15:26

Plaats reactie